Monday, January 10, 2011

Janji 100 Hari - Bila Penipu Hendak Menipu..

"...Kita tidak boleh mengambil sikap terlalu populis sehingga menggadaikan masa depan negara. Kita tidak boleh begitu, tidak bertanggungjawab sama sekali sehingga anak dan cucu kita merana nanti..."

Agak mengecewakan bila Perdana Menteri terpaksa membuang masa yang bernilai bagi menjawab penipuan yang sedang hebat digasak ke atas rakyat ketika ini oleh pembangkang berkenaan Janji 100 Hari mereka. Inilah contoh mudah kebodohan dalam mengurustadbir harta dan aset negara yang terang-terangan ditonjolkan oleh mereka, namun seperti biasa, ramai yang lebih bodoh untuk mempercayainya.

Apa yang menariknya ialah, kita semua seolah-olah tidak memikirkan langsung siapakah dalang yang begitu bodoh menulis semua janji tersebut. Adakah Anwar, Hj. Hadi dan Lim Kit Siang yang dah bertaraf otai dan sepatutnya lebih matang dalam menabur janji yang merangka semua idea tersebut? Sudah tentu tidak. Walaupun ia diumumkan dalam konvensyen mereka, tetapi titik tolak tercetusnya idea bodoh tersebut boleh dihidu jauh lebih awal.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, idea-idea tersebut telah dibawa oleh segerombolan pemimpin muda yang kini sedang menonjol dalam Pakatan Rakyat. Apa istimewanya mereka ini? Ramai yang tidak tahu bahawa mereka sebenarnya adalah mantan aktivis mahasiswa yang pernah bergiat aktif dalam kancah politik kampus termasuk dalam menabur pelbagai janji yang molek-molek kepada warga kampus pada zaman mereka iaitu sekitar 80-an dan 90-an.

Namun sejarah telah membuktikan bahawa perjuangan yang bertunjangkan idealisme adalah sesuatu yang amat sukar dicapai secara mutlak. Perjuangan bentuk ini terlalu mementingkan kesempurnaan sehingga mengabaikan aspek realistik atau situasi sebenar dalam satu-satu masa. Begitu jugalah yang diperjuangkan oleh golongan pemimpin muda tersebut sewaktu aktif dalam politik kampus yang kini berjaya diserap ke dalam PAS, PKR dan DAP sehinggakan kita dapat melihat sedikit demi sedikit ia menjadi tidak relevan.

Jika diimbau kembali, memang tidak dinafikan terdapat beberapa kumpulan politik mahasiswa yang gemar menabur janji-janji manis dalam pilihanraya kampus di samping mengamalkan budaya membanding-bandingkan hasil kerja antara kumpulan mahasiswa. Kononnya merekalah yang terbaik dan segala masalah akan dapat diatasi sekiranya mereka berkuasa. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Mereka juga gemar bermain dengan sentimen politik hampir sepanjang masa, malah selagi boleh, mahu dipolitikkan apa saja yang terlintas di fikiran.

Justeru saya benar-benar kecewa kerana kita semua telah terheret sama dalam isu janji-janji manis bak gula Melaka ini. Semoga Perdana Menteri mampu meyakinkan rakyat Malaysia bahawa BN mampu menawarkan sesuatu yang jauh lebih baik dan realistik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...