Artikel ini saya pilih untuk ditampalkan di blog kerana sangat tertarik dengan hasil penulisannya. Bukan kerana bahasanya yang mudah difahami tetapi kerana misi dan visi yang cuba diketengahkan oleh penulisnya berhubung soal perpaduan rakyat di negara ini.
Wahai Cina, India dan Melayu, ke mana haluan kita?
1. "KENAPA sekarang dan tidak dahulu?" Pertanyaan itu sebenarnya soalan seorang warga emas berbangsa Cina, beragama Islam yang juga adalah emak saya. Sungguhpun beliau sudah memeluk Islam lebih 30 tahun lalu, namun beliau tetap seorang Cina.
2. Sebagai seorang Cina, emak selalu berbahas kerana saya membela Melayu, emak tetap membela Cina. Semalam, saya dipancing dengan dua soalan daripada emak. Soalan pertama: Apakah salah budak sekolah hingga dirotan kerana membawa bekal daging babi ke sekolah? Soalan kedua: Mengapa kini ramai pengetua Melayu bertindak racist, kenapa tidak dari dahulu?
3. Jawapan saya pada soalan pertama -- budak tersebut adalah mangsa dan beliau langsung tidak bersalah. Malah, mimpi ngeri yang beliau alami akan mengubahnya dari dalam diri, menjadi seorang yang bencikan Malaysia. Jika nasibnya baik, sudah pasti dia akan berhijrah dari Malaysia, negara yang dibencinya.
4. Soalan kedua sebenarnya adalah soalan bonus, kerana jawapannya akan menjelaskan semua perilaku orang Melayu biasa yang digelar sebagai rasis.
5. Jawapan "kenapa sekarang dan tidak dahulu," adalah kerana sekarang Cina dan India begitu lantang mempersoalkan hak Melayu dan Raja-raja. Lebih berani lagi, Cina dan India juga begitu terbuka mencabar kesucian agama Islam termasuk isu Kalimah Allah, Namewee mempersendakan laungan azan, berucap dalam masjid, membaca petikan al-Quran, kes kepala babi di Masjid, menyimbah cat ke surau kerana ditegur, menghina Allah dan Nabi Muhammad dalam Facebook dan Internet, mempersendakan solat, menderma wang judi, menggunakan wang zakat, menyaman kerajaan kerana tidak membenarkan kad pengenalan Lina Joy dibuang perkataan agama Islam, menuduh Islam sebagai pengganas dengan melakukan ethnic cleansing dan banyak lagi.
6. Kesemua perlakuan Cina dan India ini langsung tidak dikenakan tindakan. Pada saat ini, undi Cina dan India adalah 'Tuhan' kepada parti politik terutama Pas yang kelihatan begitu menyembah dua kaum itu supaya beri undi kepada mereka.
7. Kerajaan pula terpaksa mengikut rentak Pas dengan berlembut terhadap Cina dan India dan semua pihak yang mencabar Islam dibiarkan bebas. Perkembangan ini masih dapat mendiamkan Melayu, tetapi apakah Cina dan India benar-benar fikir Melayu diam bererti Melayu takut?
8. Oleh kerana kerajaan dan pemimpin politik Islam dari pakatan pembangkang tidak mampu mempertahankan kesucian Islam, maka sebagai rakyat biasa, sebagai hamba kepada Allah, pengetua di Johor, di Kedah, dua beradik membakar gereja dan ramai lagi telah bertindak sendiri.
9. Sifat amarah mereka meningkat setiap kali Cina dan India menghina Allah, Rasul dan agama Islam.
10. Kenapa tidak dahulu pengetua yang sudah menginjak usia 50 tahun ini bertindak sedemikian? Kerana dahulu, Pas adalah jaguh mempertahankan Islam dan kerajaan pula begitu tegas terhadap mana-mana individu yang dilihat bukan sahaja mengancam, tetapi memprovokasi agama lain.
11. Soalan akhir kepada emak saya, jika Namewee, Cina dan India, Dr. Chua Soi Lek, Lina Joy murtad, gereja yang memohon guna kalimah Allah, wakil rakyat Cina masuk ke masjid dan membaca petikan al-Quran tidak memulakan dahulu tindakan provokasi mereka, apakah Melayu yang lemah lembut ini akan memulakannya?
12. Lebih malang lagi Melayu yang disiat-siat kesabarannya, setiap kali orang Melayu atau akhbar Melayu mengeluarkan kenyataan, mereka akan dikenakan tindakan tetapi bila Cina, India dan akhbar mereka, jawapan yang kita dapat adalah sedang disiasat.
13. Tepuk dada, tanyalah selera wahai Cina, India dan Melayu, ke mana haluan kita? Tetapi percayalah, pilihan dalam tangan kanan kita adalah yang terbaik, yakni marilah kita sama-sama belajar menghormati undang-undang yang sudah termaktub dan tertulis hak Melayu dan marilah kita menghormati kesucian semua agama di Malaysia. Jika tidak, buruk padahnya.
MUSTAQIM ABDUL RAHMAN
Batu Caves, Selangor.
2 comments:
http://srkriger.com/blog/?p=907
Why I Don’t Eat Pork
October 18th, 2009
I don’t eat pork. (You probably guessed that from the title.) Not only do I not eat pork, I don’t eat other products derived from pigs, including bacon, lard, and gelatin, or any sort of food containing those items.
Up until now, if you’d asked me why not, I’d shrug and explain: I’m Jewish. I grew up in a Jewish household and went to a Jewish school for my entire childhood. It’s never really been an issue – the same way that not eating insects has probably never really been an issue for most Canadians.
But that’s not good enough.
The religious reason Jews don’t eat pork is because it’s outlined very clearly in Vayikra (Leviticus) that pigs are not kosher – that is, legal to eat. The Torah specifies pigs in part to avoid confusion: any land animal that both chews its cud and has a split hoof is kosher. Pigs have split hooves, but they don’t chew their cud. So even though they’re not kosher, you can see how an error might be easy.
The reason pigs aren’t kosher? Well, that’s a tougher question. It’s often suggested that there was a logical reason behind pigs being unkosher: pigs are prone to host parasites such as tapeworms, and if they or their eggs are consumed in improperly cooked pork, these parasites can take residence in humans. Usually, the person offering this explanation goes on to argue that such a reason was valid only in Biblical times, when people lacked the technology to ensure pork could be safely consumed, and this being the case, there’s no reason why the law shouldn’t be struck from the books.
But this isn’t the reason Jews are prohibited from eating pork. I know because we used to suggest it in Torah class to our teacher, the rabbi, and he would explain that, yes, that reason made sense, in a limited way, but we shouldn’t presume to know the mind of G-d. If G-d meant that it was OK to eat pigs as soon as we developed tools to make sure their meat wouldn’t harm us, G-d could have written that. And why would G-d make pigs unkosher but not other species equally prone to carry disease?
In the end, we were taught, although one can come up with logical reasons for many mitzvot (Biblical commandments), one can’t assume that our understanding of the law is the same as G-d’s, or even that G-d has the sort of reason we’d consider to be logical. The point is, obeying G-d’s laws isn’t supposed to be the same as obeying a doctor’s advice.
In Leviticus, Chapter 11:7-8, in the Bible, it says;
"And the swine, though it divides the hoof, having cloven hooves, yet it does not chew the cud;he is unclean to you. Their flesh you shall not eat, and their carcasses you shall not touch. They are unclean to you."
Rev. C.L. Vories says in his pamphlet "the Hog”, page 26;
"The Bible so clearly and definitely forbids the eating of pork that all who love the word of God and would follow its teachings can have no question at all as to whether or not they should abstain from feasting the unclean creature."
Quoted from Ahmad H. Sakr (2005), Pork: Good Reasons for its prohibition, ISBN: 983-9384-19-8
- the author is a professor of biochemistry and nutrition
Post a Comment