Tuesday, September 1, 2009

KITA MEMBUNUH RAKYAT PALESTIN DENGAN FACEBOOK?

Walau pun saya tidak pernah mempunyai akses sendiri terhadap pelayar-pelayar laman sosial nombor satu ketika ini iaitu Facebook, namun saya sering juga berkunjung ke laman kawan-kawan yang sudah pun mempunyai akaun masing-masing.

Saya melihat ada satu macam rasa ghairah yang melampau terhadap laman sesawang ini. Saya tidak berniat menunding jari kepada siapa-siapa dalam hal ini. Kegilaan ini pada saya sesuatu yang unik kerana Facebook memang menawarkan kelainan.

Sudah terlalu ramai manusia yang mempunyai akaun dengan Facebook. Anggota komunitinya kini direkodkan melebih 250 juta orang di seluruh dunia. Dan angka-angka tersebut terus bertambah setiap saat. Ini fakta yang sungguh mengagumkan pada saya.

Dan ketika berada di Alamanda hujung minggu yang lepas, saya bersama seorang rakan singgah di sebuah toko buku. Saya tertarik dengan satu jurnal masa kini yang memuatkan cerita-cerita tentang kejayaan laman-laman sosial dalam menjana ekonomi manusia hari ini.

Tidak terkecuali, malah, diberi perhatian khusus tentunya Facebook. Dianggarkan tuan punya laman ini kini sudah mampu mengaut untung lebih USD200 juta setahun hasil penjualan iklan dalam lamannya itu.

Diceritakan juga, satu-satu iklan yang cuma bersaiz kecil saja sudah mampu memberikan keuntungan 0.50 sen (dalam Dolar) dengan hanya satu klik sahaja. Bayangkan jika setiap iklan bersaiz kecil yang terdapat pada ruang anda diklik oleh 250 juta orang pengguna setiap hari. Dan bayangkan juga bagi iklan-iklan komersial lain yang bersaiz lebih besar. Berapa banyak untung yang terjana?

Di toko buku yang sama, saya tertarik dengan majalah Al-Islam yang turut memberikan perhatian terhadap laman sosial ini. Artikelnya lebih keras. Saya sudah pun mengetahui akan hakikat ini dan dalam artikel sebelum ini saya sudah pun bercakap tentang agenda di sebalik lama-laman sosial tersebut.

Namun, apa yang ditawarkan oleh Al-Islam keluaran terbaru ini sungguh mencemaskan. Diceritakan, hasil mahsul daripada keuntungan Facebook sebahagian besarnya disalurkan kepada pihak Yahudi bagi membantu usaha pembersihan bangsa Palestin. Masya-Allah.

Saya percaya, berita atau cerita ini pasti sukar diterima oleh kita semua khususnya pengguna-pengguna tegar Facebook. Perkaitan antara laman sosial ini dengan pihak Yahudi pasti akan dipersoalkan. Namun, inilah kebenarannya.

Sejak sekian lama saya berusaha mencari kebenaran ini. Saya sentiasa meragui setiap kejayaan yang dicatatkan oleh laman-laman sosial termasuk Friendster, Tagged, MySpace dan sebagainya lagi. Namun, kejayaan Facebook dalam masa yang singkat begitu mencemaskan bagi saya.

Pasti ada sesuatu yang tersembunyi menyorok jauh di belakang laman sosial ini. Lebih-lebih lagi jika datangnya dari negara musuh nombor wahid umat Islam hari ini iaitu Amerika Syarikat. Hal ini makin mendesak saya untuk mencari kebenaran tersebut.

Saya meninjau beberapa buah laman web untuk mencari kebenaran tersebut. Antara yang menarik ialah artikel yang disediakan oleh PMIUSM dalam laman blog mereka, dan juga beberapa laman blog individu lain.

Terdapat beberapa perkara yang sedang saya cari. Pertama, siapakah sebenarnya pihak di sebalik Facebook (walaupun secara peribadi saya sudah tahu siapakah penciptanya), kedua, dari manakah wang diperoleh untuk mendanai pembangunan program laman tersebut, ketiga, kemanakah hasil keuntungan yang begitu besar disalurkan, keempat, apakah benar wujud kepentingan daripada CIA dalam Facebook seperti dalam laman sosial lain, kelima, apakah ancaman yang mungkin akan menimpa umat Islam daripada kejayaan laman sosial ini, dan keenam, apakah hukumnya bagi umat Islam menggunakan laman-laman sosial ini jika benar ia mengancam kita semua?

Saya berharap rakan-rakan yang berkongsi minat dan pendirian yang sama seperti saya dapat bertukar-tukar pandangan dalam hal ini, insya-Allah. Emelkan, jika boleh, maklumat-maklumat yang anda ada kepada saya di ri_zuwan@yahoo.com atau terus komen di sini. Terima kasih.

12 comments:

juniormu said...

saya ada baca al-islam tu baru2 ni..tp x sempat nak beli sebab x cukup duit.harap saudara dpt kupas isu ni lebih dalam i'Allah.

Panglima Perang Cyber said...

kajian lebih lanjut perlu dibuat tentang perkara ini.

rasanya kita tidak menggunakan barang buatan barat/israel untuk membunuh saudara kita.

seperti nokia, shell, motorola dll..

cuma memilih produk alternatif tentu lebih memberi kebaikan dari terus menyokong produk pro barat/israel ini.

satu sahaja kena pastikan fakta betul agar tidak ada yang dizalimi hingga menjejaskan perniagaan mereka.

yoy said...

orang islam bodoh macam babi. patut mati punya agama. muslim semua otak kering. cipta nama bodoh ada lah.

kentanjim said...

Because Chinese race is a superior race than a inferior malay race.

Chinese race vs malay race -

Usually

Skin - malay race is much blacker.

Brain (IQ) - malay race is much more low.

Face - malay race is much uglier.

Height - malay race is much smaller.

Physical ability - malay race is much more inferior.

Such truth may know you too who is a malay race.

All thing is because a malay race is very inferior than a Chinese race.

vesewe said...

Another UMNO goon in PKR, the idiot Zulkifli.
Talk like UMNO, behave like UMNO, shit also like UMNO.
He thinks he is the king of the world.

Boleh said...

Pukimak punya melayu anjing berotak babi.
Kalau betul2 semua Cina India balik ke negara masing2 lagi senang bagi mereka bomb malaysia terutamanya semenanjung.
Selepas semua kaum Cina India balik, Cina India kerajaan boleh hantar berjuta2 askar Cina askar India & atomic bomb bagi hapuskan semua melayu anjing tanpa seekor pun hidup.
Lepas tu 'kaum melayu' tidak akan wujud lagi di muka bumi dan buku sejarah. Baguslah!

fargoman said...

Yes. Every human have a working brain except malay, even the malay itself agree. Malays are stupid, lazy and idiotic. Malays are the most stupid human race ever exits.

Of course Chinese is way smarter and more superior in every fucking way compared to a retarded malay. Chinese is a world race, a race with pride, with a great history and civilisation, we are hardworking and clever, every country lead by Chinese is strong and rich.

This is not self compliment but prove can be seen at Taiwan, Singapore and China. China has an economic growth so fast it has never happen in any other country before. Even the Americans agree.

What is malay? Malay is just a tiny piece of cow dunk left over in this earth. No one like malay. Do not agree? Show me which country lead by malay is well developed?

Hahaha. Malay should be left for extinction from this world as they are a bunch of stupid retarded lazy asshole.

reek said...

I think these idiotic Umno ministers have a competition going on as to who is the biggest idiot, that is why everyday one of them comes out with an idiotic statement.

aisey said...

lu cina lagi bodo..

berak x basuh

makan babi kotoq punya

sembah patung xda nyawa

balik lu punya kampun laa

Mr.Imran said...

To whoever above: You do not have any right to said about Malays and Islam. Did you think your race is so smarter than us? I don't think so. Chinese always cheat in business, copy-paste assingment from senior, and else.

Look, we had live in the same states, under 1 flag, 1 consituition for how many years. The think is, we should respect each other. That's all. Stop said about other races, you have no right to said that.

If I said, all Chinese should go back to your motherland, will the China accept you? I don't think so. If you now stay at China, I don't think you will live as good as in Malaysia.

So, please respect each other.

Mr.Imran said...

One more thing, some comments here I do notice that have commented at other blog with same words like what you have wrote here.

Anonymous said...

org cina bodoh!!!!g kelas x mandi!!!bau mcm khinzir!!!!pukimak punya apek!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...