Sunday, June 27, 2010

PR Tak Layak Cakap Soal Felda

Sungguh menyedihkan bila PR cuba bercakap tentang Felda. Tidak banyak yang boleh dibanggakan bila juak-juak ini tampil berlagak dalam mereka mengetengahkan masalah rakyat. Tapi kali ini nampaknya Anwar sudah tersilap. Isu yang beliau cuba jaguhi ini bukannya masalah rakyat tapi masalah kepada dirinya sendiri yang semakin kekurangan isu.


Satu persatu isu yang cuba dibawanya berjaya dipatahkan oleh kem Najib. Apa dah jadi Anwar? Lari Washington lagi?


Sejak ditubuhkan, Felda ternyata berjaya membantu ekonomi kaum bumiputera khususnya orang Melayu di negara ini. Taraf hidup rakyat naik melonjak tahun demi tahun. Felda hari ini juga sudah jauh berbeza jika dibandingkan dengan zaman awal penubuhannya. Felda ditubuhkan utamanya kerana mahu membaiki masalah rakyat yang dihimpit kesusahan pasca-merdeka, termasuk mengekang kegiatan pengganas komunis.


Ketika ramai kaum Cina berasak masuk ke bandar-bandar dan menjadi saudagar, kaum Melayu yang major ini lari masuk ke hutan belantara dan memugar tanah bukit hingga menjadi ladang dan kebun semata-mata mahu merebut hasil ekonomi baru yang ketika itu, mereka sendiri pun belum pasti nilainya.


Ketika bijih yang tertanam di dalam Tanah Melayu ini semakin berkurangan, kaum Cina dan saudagar-saudagar mereka mula nampak peluang bisnis yang ada di kawasan Felda, lalu mereka berebut-rebut pula menjadi peraih dan pengusaha industri baru ini. Mereka tanam modal dalam sektor perkilangan dan pembuatan ketika Melayu kekal menjadi pembekal sumber bahan mentahnya.


Melayu terus menjadi pembekal, bahkan sampai hari ini, masih kekal menjadi pembekal kepada kemajuan ekonomi Malaysia. Namun atas kecekapan pengurusan Felda, pembekal-pembekal ini berjaya menikmati hasil usaha mereka dengan sebaik mungkin tanpa berlaku banyak pembaziran yang merugikan. Felda lantas menempa nama sebagai satu contoh perusahaan ekonomi rakyat yang paling dinamis di dunia.


Felda tidak ditubuhkan untuk mengayakan orang Melayu atau bumiputera semata-mata. Buktinya, ketika ditawarkan menjadi pengusaha, ramai yang menolak kerana tidak sanggup masuk ke hutan memulakan hidup baru. Ramai juga yang menyindir kononnya kerajaan ketika itu bukan hendak membantu orang Melayu sebaliknya bertujuan meminggirkan lagi kaum ini.


Namun hari ini, bilangan yang segelintir ini berjaya membuktikan konsep ‘beri periuk kosong’ ini adalah satu kaedah paling berkesan dalam membina sebuah masyarakat yang berjaya dari segi ekonominya. Felda sudah mencapai banyak kejayaan yang diiktiraf global. Jadi kenapa Anwar tiba-tiba mahu bising kononnya Felda bankrap? Felda bukannya sebuah entiti syarikat yang lininya terhad sebaliknya ia berdiri gagah atas pelbagai kegiatan yang diusahakan. Mana mungkin ia bankrap sebegitu mudah.


Justeru bagi saya, Anwar dan PR tak layak langsung untuk bercakap tentang Felda. Mereka sendiri menentang DEB dan beriya-iya menuntut kesamarataan ekonomi. Ini idea paling gila pernah saya dengar dalam sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum dengan taraf ekonomi yang berbeza-beza seperti di Malaysia. Tolong sedar ini Tanah Melayu yang ditukar namanya semata-mata untuk menjaga hati kaum lain. Nama saja bertukar tapi jasadnya tetap sama.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

Kami di Unit Media Permatang Pauh selama ini hanya berpeluang membaca dan juga memberi komen ke blog Tuan. Blog Tuan telah banyak memberi info dan juga penerangan berguna buat kami terutamanya tentang putarbelit pembangkang.

Hari ini, Unit Media Permatang Pauh telah menyahut seruan DS Najib untuk memperkuatkan lagi serangan terhadap pembangkang didalam ruang maya. Dan kami dengan rendah dirinya mohon ingin bersama Tuan serta para bloggers pro kerajaan lainnya berrganding bahu didalam usaha ini.

Kami telah linkkan blog Tuan ke list kami dan kami harap Tuan sudi linkkan blog picisan kami ini ke list tuan juga. Diharap, kami yang masih baru ini akan mendapat tunjuk ajar dari pihak Tuan. Semoga perjuangan kita diberkati.

Jutaan terima kasih dari Unit Media Permatang Pauh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...