Wednesday, August 11, 2010

Tutup Buku Isu Mahasiswa Berpolitik

Larang mahasiswa berpolitik kekal

KUALA LUMPUR 10 Ogos – Larangan mahasiswa melibatkan diri dalam kancah politik kepartian adalah kekal, kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan, larangan itu tidak bermakna mahasiswa dilarang terus daripada membicarakan hal ehwal politik semasa yang berlaku di negara ini.

Sebagai rakyat Malaysia, beliau berkata, golongan mahasiswa berhak mengetahui situasi serta kedudukan terkini politik Malaysia.

“Setakat ini larangan tersebut kekal kerana mereka masih terikat dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Namun begitu akta itu telah dipinda yang mana para mahasiswa kita telah diberi lebih kebebasan untuk bersuara.

“Malah di kampus pun ada disediakan sudut berpidato untuk mereka membicarakan apa-apa jua isu,” katanya selepas melancarkan buku Najib Tun Razak Melakar Transformasi Malaysia di Perbadanan Kraftangan di sini hari ini.


Ulasan saya :


Isu ini sudah pun menjadi polemik dalam kalangan mahasiswa. Kalau tak kerana kebodohan pihak tertentu yang tiba-tiba menjadikan isu ini sebagai modal politik, tentu ia tidak akan berpanjangan hingga memerlukan campur tangan kepimpinan tertinggi negara.

AUKU pindaan terbaru tidak pernah mengekang kebebasan mahasiswa. Mereka dibolehkan untuk bercakap dan bersuara bahkan mengundi. Dalam AUKU, telah diperincikan segala apa yang boleh dilakukan oleh mahasiswa selagi mana mereka bergelar penuntut (3-4 tahun). Perkara yang tak boleh termasuk menyertai parti politik dan mana-mana pertubuhan yang diharamkan atau menimbulkan ancaman kepada orang lain dinyatakan dalam frasa yang cukup pendek dan jelas, tak sampai 1 % daripada isi kandungan akta tersebut.

Malah, mahasiswa juga diberikan ruang mempraktikkan politik sewaktu di dalam kampus melalui persatuan-persatuan atau pertubuhan pelajar yang dibenarkan. Mereka boleh menjadi ahli, mengundi dalam AGM atau EGM (jika perlu), terlibat dengan aktiviti yang diadakan dan sebagainya lagi. Pada masa yang pihak universiti turut menyediakan pilihan raya kampus bagi memilih perwakilan pelajar. Semua mahasiswa ada hak untuk mengundi. Tidakkah itu juga politik? Skopnya mungkin tidak luas atau sama seperti amalan politik di luar, tetapi memadai untuk mereka belajar selok-beloknya terlebih dahulu.

Adakah politik yang mereka faham ialah dengan hanya menyertai parti dan bercakap mewakili parti yang disertai? Kalau begitu, kenapa tak berjumpa secara terus dengan Naib Canselor, minta izin untuk menjadi ahli mana-mana parti yang diingini kerana AUKU membenarkan pengecualian tersebut (kebenaran daripada Naib Canselor). Pernahkah mereka berjumpa dan meminta izin? Kalau tak pernah, maknanya mereka sendiri tak faham Perkara 15 malah mungkin tak pernah baca pun AUKU.


1 comment:

Bingai @ Bangang said...

Tahniah kepada Kementerian kerana menjadi kebajikan mahasiswa. Jangan nak berpolitik dengan duit kerajaan, mak bapak atau penaja. Belajar dahulu. Cari pendapatan sendiri dahulu baru nak berpolitik.

YB : Yang Bingai @ Bangang
1. Sultan Johor Murka Kerana Poster Bingai?
2. Sultan Ibrahim murka lagi di Tendang Terajang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...