Friday, November 25, 2011

AUKU Cuma Alat, Yang Penting BHEP dan Kerajaan Mesti Ditentang!

Kata seorang kenalan (penyokong kuat pembangkang dan juga bekas aktivis mahasiswa haluan kiri), AUKU cuma alat. Apa yang lebih penting bagi beliau dan rakan-rakan ialah usaha menentang kerajaan, dan ia harus menjadi proses yang berterusan walaupun tanpa AUKU itu sendiri.

Itu kata-kata seorang bekas mahasiswa. Pastilah ketika beliau masih bergelar mahasiswa dahulu, AUKU dilihat sebagai tembok yang perlu diruntuhkan walau dengan apa cara sekali pun. Ketika itu, beliau dan rakan-rakan barangkali tidak pernah menduga bahawa suatu hari ini tembok itu akan rebah juga. Lantaran itulah mereka mati-matian berjuang, lalu diwaris-wariskan pula kepada generasi bawahan.

Hari ini, apabila PM umumkan AUKU akan dipinda pada Seksyen 15 yang kononnya menghalang kebebasan bersuara mahasiswa, nada beliau semerta berubah. AUKU cuma alat. Pinda atau mansuh, perjuangan mereka tetap sama. Sudah tentu sama sekali tidak akan berpaling mereka kepada kerajaan kerana mereka itu totok sekali jiwa pembangkangnya. Ini yang Najib gagal cerna dengan baik.

Bagi kenalan ini, perjuangan menentang kerajaan adalah suci dan mesti digerakkan setiap masa. Justeru bagi menampakkan ia rasional, maka AUKU digunakan sebagai wadah atau bola sedang sasarannya ialah pihak kerajaan itu sendiri. Pelbagai alasan dicipta untuk mewajarkannya. Seluruh AUKU dijubahkan dengan jubah iblis, jahat dan lahanat yang hanya mengongkong mahasiswa daripada berkata yang benar-benar, bahawa kerajaan itu salah dan mesti ditentang!

Perisa ditambah, kononnya Bahagian Hal Ehwal Pelajar (BHEP) universiti itulah proksi kejahatan di dalam kampus yang menjalankan kerja jahat iblis lahanat belaan kerajaan pimpinan para Perdana Menteri termasuk Najib kini.

Maka, melalaklah beliau dan rakan-rakannya dahulu menentang BHEP. Zamannya berlalu, tetapi baton dan obor diserahkan kepada adik-adik. Beliau dan rakan-rakan kemudian memasuki fasa perjuangan baru yang lebih real bersama parti-partinya, kemudian mereka diajarkan budaya baru. Perlahan-lahan, tahulah mereka bahawa perjuangan di dalam kampus dahulu cuma platform mencipta sahsiah politik dan AUKU itu modalnya. Kini, dalam politik yang lebih real, mereka diangkat atas kredit yang dilakukan dahulu tanpa sedikit pun berusaha memberitahu hal sebenar kepada adik-adik di dalam kampus. Terkial-kiallah sang adik-adik ini menentang BHEP dan kerajaan. Ia proses, sekali lagi, proses, yang berterusan.

Hari ini, kata kenalan itu, mereka akan cari modal baharu untuk adik-adik di dalam kampus. AUKU sudah berpihak kepada mereka. Lalu mesti ada alat lain yang lebih konkrit. Kalau dulu BHEP ditentang kerana jadi proksi AUKU, kini, kata kenalan itu, BHEP mesti ditentang kerana ia adalah penguasa undang-undang dalam kampus. Tanpa AUKU pun, BHEP tetap berkuasa! Tak ada untungnya AUKU dipinda atau dihapuskan kalau BHEP kekal berkuasa. Nah, makin bersemangatlah adik-adik kita nanti, kata beliau.

Wahai adik-adik, ketahuilah kalian, BHEP itu tidak ingin pun kuasa. BHEP itu tidak mahu pun berseteru dengan mahasiswanya sendiri. Sebaliknya, merekalah yang bersusah payah mengatur urus sistem kehidupan kita di dalam kampus. Merekalah yang menentukan tempat kita di sini dahulu, memproses setiap permohonan dan menguruskan segala keperluan kita sebaik-baik memasuki alam kampus. Lalu kini kita ingin menentang mereka? Apakah ini tindakan orang yang bersyukur? Kalau benarlah BHEP itu alat untuk penguasa, maka tertolaklah sekian banyak permohonan daripada calon mahasiswa dahulu melalui mekanisme pemilihan yang bersifat kepolitikan, dan itu bukan mustahil dilaksanakan kerana mereka penguasa!

Sebenarnya, kita sendiri yang melihat BHEP itu musuh mahasiswa sedangkan ia cuma satu unit atau bahagian yang berkerja untuk kita, memudahkan urusan kita sehari-harian di dalam kampus. Mereka tidak jadi kuli atau hamba AUKU mahupun kerajaan. AUKU ada atau pun tidak, kerja mereka tetap sama. Kerajaan bertukar atau pun tidak, kerja mereka tetap sama. Janganlah kita terpengaruh mentah-mentah dengan adu domba segelintir teman atau rakan atau pihak luar yang kononnya ditindas dan dizalimi oleh BHEP itu. Bertanyalah, kenapa mereka ditindas dan dizalimi jika ia benar-benar berlaku.

Benar, AUKU ada atau pun tidak, kehidupan kita sebagai mahasiswa tetap berjalan seperti biasa. Tidak ada salahnya mahasiswa mahu berpendirian dalam hal politik. Tetapi biarlah atas kebijaksaan sendiri, bukan guna kebijakan orang lain lalu dijadikan pendirian peribadi. Oportunis atau pesimis, itu pandangan masing-masing. Tetapi jangan sesekali menidakkan atau menjatuhkan peranan dan susah payah orang lain semata-mata mahu menegakkan pandangan sendiri. Anda belum tentu betul, dan mereka belum tentu salah.

-kak esah-

Dipetik daripada Fb Aspirasi USM.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...