Monday, June 20, 2016

FAKTOR HADI - PENENTU ATAU PENANGGUH?


Selepas kekalahan besar dalam dua PRK (Sg. Besar dan Kuala Kangsar), unregistered Pakatan Harapan mula membunyikan semboyan kecemasan bagi menarik perhatian bekas rakan sebantal mereka, PAS, untuk kembali ke meja rundingan.

Keputusan di kedua-dua PRK itu tempoh hari jelas menunjukkan PAS ialah kekuatan sebenar blok pembangkang di negara ini. Pun begitu, tanpa menyertai mana-mana blok pun, PAS sebenarnya sudah punya kekuatan yang tersendiri.

Menyedari hakikat inilah kepimpinan Pakatan Harapan (dulu dikenali sebagai Pakatan Haram Rakyat) mula mengintai sebarang peluang untuk mengajak PAS kembali bersatu sekurang-kurangnya sehingga PRU14 yang dijangka akan berlangsung dalam tempoh dua tahun ini.

Soalnya kini, adakah PAS akan flip flop lagi?

Di bawah kepimpinan Hadi Awang, PAS sudah banyak kali flip flop, berubah-ubah pendirian. Walau bagaimanapun, keputusan keluar daripada gabungan pakatan haram pembangkang baru-baru ini pasca Kajang Move dianggap tindakan paling besar dan terpenting dilakukan oleh Hadi Awang. Kesannya juga besar. PAS berpecah kepada pelbagai kumpulan (PASMA, GHB, dan kini PAN). Yang kekal bersama PAS pula hanya kumpulan penyokong yang benar-benar totok sahaja. Jika beliau memilih kembali bersama Pakatan Haram Harapan, apakah reaksi kumpulan ini?

Kita tunggu langkah Hadi Awang seterusnya. Adakah Faktor Hadi akan menyelamatkan Pakatan Haram Harapan?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...