Monday, June 20, 2016

RAFIZI HIDAP PENYAKIT GANJIL?

Setiausaha Agong PKR, Rafizi Ramli menyifatkan keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar berpunca daripada dua penyakit yang menghinggapi para pengundi iaitu kebendaan dan sentimen agama dan perkauman.

Mari kita tanya Rafizi, jika kebendaan itu satu penyakit, apakah puncanya?

Dalam konteks ini, kebendaan yang dimaksudkan oleh Rafizi bukanlah penyakit keduniaan tapi sebenarnya merujuk kepada keperluan-keperluan dalam kehidupan rakyat hari ini yang sedaya mungkin cuba ditunaikan oleh kerajaan Barisan Nasional sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab.

Kebendaan-kebendaan itu bukan sesuatu yang melalaikan tetapi membantu memudahkan urusan kehidupan orang ramai seperti sekolah, masjid, jambatan, universiti dan sebagainya lagi. Jika ia dianggap penyakit, apakah puncanya? Sudah tentulah puncanya ialah keperluan atau kehendak masyarakat di sesuatu tempat itu sendiri untuk menikmati kehidupan yang lebih baik seiring dengan pembangunan negara.

Dan jika agama serta perkauman itu dianggap penyakit, apakah pula puncanya? Mari kita tanya Rafizi, dia hidup di mana?

Dalam konteks negara ini, kita tidak akan dapat lari daripada bercakap tentang perkara agama dan kaum kerana teras pembinaan negara kita ini sendiri berpaksikan kepada dua aspek ini. Kedua-duanya sama penting, sama mustahak! Justeru kenapa ia dianggap sebagai penyakit?

Di kedua-dua parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar itu bahkan para pengundinya terdiri daripada majoriti orang Melayu yang beragama Islam. Sudah semestinyalah mereka akan mengambil kira dua faktor tersebut - agama & kaum - ketika membuat pilihan kerana kedua-duanya berkait rapat dengan kehidupan mereka. Mereka mahukan jaminan terbaik kepada agama dan kaum mereka, sama seperti di mana-mana tempat lain di negara ini. Sementelah pula, kedua-duanya sudah sedia terpahat dalam perlembagaan!

Dan setakat ini, hanya Barisan Nasional yang boleh menjamin hak setiap agama dan kaum dipelihara sebaik mungkin.

Jadi apa yang penyakitnya? Adakah mengambil kira hak agama dan kaum ketika memilih bakal pemimpin adalah suatu tindakan berpenyakit? Jika demikian, saya rela menjadi orang yang sakit asalkan agama dan kaum saya terpelihara.  

Sekarang siapa sebenarnya yang sakit?
  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...