Friday, January 15, 2010

Parlimen Mahasiswa – Apa Reaksi Pro-M??


Penyerahan kertas cadangan Parlimen Mahasiswa oleh YDP MPP USM Sidang 2009/10, Saudara Mohammad Shafiq Abd Aziz. Turut hadir ialah Naib Canselor dan Timbalannya. Mana kelibat wakil Pro-M??

USM sekali lagi mengorak langkah merintis idea-idea baru melalui cadangan perlaksanaan Parlimen Mahasiswa yang telah pun diserahkan kepada Kementerian Pengajian Tinggi baru-baru ini. Kertas cadangan tersebut yang diserahkan sendiri oleh Saudara Mohammad Shafiq Abd Aziz selaku Yang DiPertua Majlis Perwakilan Pelajar USM kepada Timbalan Menteri, Dato’ Saifuddin Abdullah, telah membuktikan kesungguhan mahasiswa USM dan juga pihak universiti dalam memastikan suara generasi baru intelektual berada pada posisi yang sepatutnya.

Pihak pentadbiran sendiri telah mengambil insiatif merombak serta menggubal undang-undang sedia ada supaya agenda besar ini mampu direalisasikan, seiring dengan rombakan dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU). Ia juga adalah bukti jelas bahawa universiti sentiasa bersedia melaksanakan perubahan, mendengar suara dan tuntutan mahasiswa serta memastikan zon yang disediakan benar-benar cukup untuk mahasiswa menyatakan pendapat masing-masing.

Malangnya, idea besar ini seolah-olah dipandang sepi oleh pihak yang kononnya memperjuangkan kebebasan bersuara di dalam kampus iaitu Pro-Mahasiswa. Tiada kenyataan rasmi sama ada menyokong ataupun membangkang sebaliknya, sehari selepas penyerahan itu dibuat, mereka menganjurkan satu demonstrasi di hadapan BHEPP. Walaupun tidak mendapat sambutan dan provokasi yang cuba dilakukan tidak mendapat respon, namun perkara ini sebenarnya amat mengecewakan masyarakat kampus yang lain.

Kenapa golongan ini terlalu gemar menongkah arus? Ketika ruang diskusi dan perbincangan terbuka luas, mereka ternyata lebih suka kaedah murahan yang kononnya mampu menarik publisiti dan simpati para pelajar. Tindakan sesetengah yang lain yang terlalu ghairah melulu sewaktu hendak berjumpa dengan pihak atasan juga turut dikesalkan. Saluran disediakan, peraturan ditetapkan, ikutlah. Kenapa hendak keras kepala dan beranggapan anda saja yang betul?

Isu E-Voting yang langsung tiada kena mengena dengan kampus kita turut dibising-bisingkan. Cukup jelas sebenarnya, USM tidak pernah berhajat menggunakan sistem tersebut. Kenapa masih ditimbulkan sehingga mengelirukan ramai pelajar yang lain? Inikah perjuangan anda yang sebenar, iaitu menutup kebenaran dan mencetuskan kekeliruan?

Apa yang jelas, gabungan Pro-Mahasiswa adalah gabungan berkepentingan tertentu, memecah-mecahkan pelajar kepada kumpulan-kumpulan tertentu, menuntut perkara-perkara yang kadang-kadang melampaui batas mahasiswa dan yang pasti, terlalu berorientasikan politik. Kaedah toleransi bukanlah kepercayaan mereka, rasional bahkan didefinisikan sebagai mereka saja yang betul dan pihak lain semuanya salah.

Ini kampus. Tolong sedar dan faham bahawa mahasiswa datang ke sini selama tiga atau empat tahun dengan harapan dan amanah yang besar daripada ibu bapa masing-masing supaya pulang dengan kejayaan. Jangan dikotorkan tempoh masa yang sekejap ini dengan agenda politik pihak luar yang memang mahu menguasai kampus kita. Rasionallah, realistiklah.

3 comments:

Anonymous said...

Blah la...

Anonymous said...

weh ckp lam blog ley r...
kalo ank jantan ko tu jantan meh r ckp face 2 face dgn pro mahasiswa..

-BUKAN PRO n M BUKAN ASPIRASI, TP PEMBENCI SI BATU API..

Frodo Baggins said...

wah wah ~ lu org anon berani sangat
kalau lu org anak jantan, lu bg lu
punya nama ... cabar org kekdahnya
Cisss ~ nad to blog owner ... wa dah link balik lu punya blog. nway tq


>>_______<<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...