Followers

Wednesday, July 22, 2009

Sensasi Kematian Budak Cina seperti Cerita Mafia



Lama jugak rasanya aku tak cakap soal politik. Bukan hilang kata, dan bukan jugak terlalu sibuk tak kecukupan masa. Aku masih berblogging. Masih tetap meninjau blog sahabat terutamanya dari kalangan BPN, dan tentunya pilihan terhadapan aku ialah blog Parpukari dan Angin Perubahan. Blogger Angin Perubahan merupakan yang mula-mula buat aku kenal dengan alam tak berdinding dalam dunia blog ini. Terima kasih kepada saudara.

Pun, isu-isu yang terus bertiup belakangan ini, tetap menyerabutkan hatiku yang baru nak tenang. Isu-isu politik yang tak sudah-sudah, yang kadang-kadang bodoh sangat tapi berjaya dibahaskan jugak oleh sekian ramai blogger, tetap hidup dalam kancah politik Malaysia. Inilah uniknya arus politik perdana ketika ini. Ketika hampir setiap isu belum jumpa penghujung, datang pula isu baru sekaligus menjauhkan lagi hujungnya. Yang pelik, semuanya berkait.

Tadi, sempat saja aku lawat blog Parpukari dan Garamanis. Lewat tulisan mereka, aku hidu semacam bau menarik tentang buah fikir yang mereka nak bawakan. Dan masih, isunya ialah kematian budak cina itu. Aku tak teringin nak panjangkan perkelahian antara puak ini – kerana tentunya aku di puak yang sebelah sini akan berlawan arus dengan puak yang sebelah sana – tetapi buah-buah fikir yang dibawakan oleh kedua-dua blogger ini sungguh menarik sehingga menumbuhkan ranting-ranting pertanyaan baru dalam benak fikirku pula.

Pertama, memang budak cina itu sudah mati dan dah pun selamat disemadikan. Kata sebanyak orang yang ada rasa kesian, budak cina ini mati terlalu awal dan lebih menyedihkan, dia bapak yang sedang dalam pembikinan. Dia mati muda begitu ketika ada wanita dan bayi yang memerlukannya hidup-hidup. Tapi lebih kesian, dia mati sebelum sempat menyatakan kebenaran. Dia mati ketika kebenaran sedang mengetuk pintu hidupnya. Dia mati begitu sahaja.

Katakan, jika budak cina itu bukan yang sepertinya, adakah dia akan mati begitu? Tentu tidak. Dia berhak untuk hidup lagi. Jadi kenapa dia mesti mati? Kenapa mesti dia ditamatkan sebegitu sekali? Apa isi yang dia punya sehingga perlu dihabiskan dengan sebegitu segera? Katakan, kalaulah dia diberi peluang sebut tiga hingga sepuluh perkataan sewaktu dia sedang jatuh dari tingkat 14 bangunan tersebut, apakah agaknya yang akan dia beritahukan, pertamanya, kepada teman wanitanya, keduanya, kepada ibu bapanya, dan ketiganya, kepada majikannya?

Kronologi yang mengheret budak cina itu ke bangunan SPRM juga sudah diulas oleh seorang rakan blogger. Saya sungguh tertarik dengan kemukaan kronologi tersebut sehingga saya seolahnya, berasakan seperti sedang membaca sebuah skrip filem besar. Saya seperti sedang menyaksikan sebahagian sahaja daripada plot awal kepada sebuah karya hebat tentang gengsterisme dalam politik negara yang mungkin sudah capai tahap mafia. Bunyi macam tak masuk akal tapi kalau di mata orang luar, inilah yang tergambarkan kepada mereka. Kini, hanya tunggu plot peleraian, atau mungkin juga ada banyak lagi konflik besar yang akan berlaku sebelum cerita ditamatkan dengan jayanya.

Jadi, kalau begitulah, maka siapakah aktor heronya? Dan siapa pula antagonisnya? Kalau ada geng, maka siapa pula mastermindnya? Siapa yang memberi arahan dan siapa pula yang menerima upah melaksanakan segala kerja tersebut?

7 comments:

Anonymous said...

nk wat ayt pdh skit bleh..ur 'sweetheart'..really?

rizuan mh said...

yep..she is..why???

Anonymous said...

but for her..u not..

rizuan mh said...

dah tu pe mslh ko..lantak la kat dia.aku x ksh pun yg ko sibuk2 apsal..ade niat pape ke

Anonymous said...

wait2...aku x fhm ni..pe yg korang dok bertekak ni???

isu politik ke ape nih???

abu musarrif bin abu bakar said...

aih..sapa yang x mo ltak nama 2 cik wan?
heeee

rizuan mh said...

x tau la abu..hantu kot.kita ckp sal benda len dikomennye sal benda len pulak..mentaliti rendah btl.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...