Monday, August 24, 2009

Mengenali Gerakan Mahasiswa Masa Kini - BAHAGIAN DUA

MALAYSIAN YOUTH AND STUDENT DEMOCRATIC MOVEMENT (DEMA)

DEMA merupakan sebuah gerakan terorganisasi mahasiswa yang sangat aktif menjalankan aktiviti yang bersifat anti-establishment. Sejak ditubuhkan, DEMA menjadi nadi penting dalam menarik golongan mahasiswa Cina dan India di IPTA serta menanamkan sentimen anti-establihsment dalam kalangan mahasiswa bukan Melayu yang lain untuk menentang aspirasi unversiti dan pihak pemerintah.

Pertubuhan ini didominator secara langsung oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan juga DAP. Malah sebahagian besar kepimpinan muda dalam parti-parti tersebut ketika ini merupakan bekas penggerak utama DEMA. Maka tidak hairanlah jika kelibat graduan yang dahulunya lantang menentang aspirasi universiti kini lantang pula di peringkat politik nasional sebagai pemimpin pembangkang.

Justeru timbul persoalan mudah, apakah muslihat sebenar mereka yang begitu mahukan AUKU dimansuhkan sedangkan mereka sendiri berada dalam organisasi politik sejak bergelar mahasiswa lagi?

Sebagai sebuah gerakan yang terorganisasi dengan baik, DEMA mempunyai markas mereka yang khas beralamat di 241, Jalan S/48 Taman Petaling, 46000 Petaling Jaya. Selain itu, mengikut rekod, DEMA juga merupakan ahli Asia Student Association (ASA) iaitu sebuah pertubuhan sosialis antarabangsa yang menjaga minda-minda sosialis dalam kalangan pelajar di Asia.

Untuk makluman, pertubuhan berstatus internasional ini sangat aktif menyulam pemikiran dan ideologi sosialis, yang tentunya bertentangan sama sekali dengan budaya dan nilai kemasyarakatan kita di sini, khususnya dalam kalangan mahasiswa.

Di samping itu, DEMA juga telah sekian lama menjadi platform kepada mahasiswa pro-pembangkang dalam mereka menghantar memorandum bantahan dan mengeluarkan kenyataan media menghentam pentadibran universiti dan kerajaan.

Malangnya, terdapat banyak isu serta penyelewengan yang berlaku dalam pakatan pembangkang yang jelas sekali tidak menguntungkan rakyat dan sebagainya, namun DEMA hanya diam membisu. Sebaliknya mereka lebih lantang menghentam pihak pemerintah tanpa memikirkan sedalam-dalamnya implikasi daripada tindakan yang dilakukan.

Mudahnya, apa-apa sahaja yang cuba dibawa sebagai satu pembaharuan oleh pihak unversiti ataupun kerajaan pasti akan dikritik dan dipandang serong dengan totok sekali, sama seperti gaya kepimpinan pembangkang.

Di bawah Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), DEMA menjadi antara suara penting yang menguasai gerakan induk tersebut. Seorang daripada wakil DEMA biasanya akan dilantik menjadi Setiausaha SMM.
Namun seperti biasa, merekalah yang paling lantang dan berani berbanding pertubuhan lain dalam SMM termasuk PMI sendiri. Untuk lebih faham, mungkin kita boleh lihat konsep kerajaan Pakatan yang ada hari ini, siapa majoriti dan siapa pula yeng lebih bersuara?


GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA (GAMIS)

Sebuah gerakan atau pertubuhan yang totok mendukung agenda PAS, malah bertindak sebagai jelmaan PAS di kampus-kampus melalui ahli gabungannya iaitu Persatuan Mahasiswa Islam (PMI). GAMIS tidak ditubuhkan sebagai sebuah organisasi kemahasiswaan semata- mata, sebaliknya, penuh dengan agenda tersirat yang disuntik oleh PAS.

GAMIS ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1990 dan dikaderkan oleh PAS untuk membantu melahirkan generasi pemimpin parti tersebut dari masa ke masa. GAMIS, melalui anggota persatuannya iaitu PMI sangat penting kepada survivor perjuangan PAS di dalam kampus.

Pengalaman saya sendiri ketika pernah mengikuti program-program yang dijalankan oleh sahabat dalam PMI, memang ada jarum-jarum halus berbentuk pemikiran yang cuba dicucukkan ke dalam minda kami khususnya semasa aktiviti usrah dan sebagainya lagi termasuk seruan menentang kerajaan.

Pun tentu, saya berpendapat bahawa tidak semua ahli atau sahabat dalam PMI di USM misalnya, totok anti-establishmnet. Seperti juga saya, kami mendekati persatuan ini hanya semata-mata kerana aktiviti yang dianjurkan begitu berlainan dengan aktiviti-aktiviti lain, dan lebih penting, ia biasanya diselitkan dengan ilmu-ilmu Islam. Hal inilah yang sebetulnya yang menarik perhatian orang-orang seperti saya untuk mendekati PMI.

Namun, kerana tindakan segelintir sahaja kepimpinan dalam persatuan ini yang cuba merosakkan pemikiran mahasiswa dengan agenda politik, pada saya, ia telah mencemarkan kesucian perjuangan mereka sendiri yang seharusnya lebih berteraskan dakwah sesama sahabat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...