Tuesday, August 25, 2009

Mengenali Gerakan Mahasiswa Masa Kini – BAHAGIAN AKHIR

Aspirasi.

Perbincangan mengenai gerakan mahasiswa tidak akan selesai jika kita tidak bercakap tentang pro-Aspirasi. Di sesetengah IPTA, nama gerakan ini sudah pun ditukar. Misalnya di UM, nama gerakan ini kini lebih dikenali sebagai Penggerak. Namun, semangat perjuangan dan matlamat gerakan ini tetap sama iaitu mendukung aspirasi universiti dan juga dasar-dasar oleh the government of the day yang berkait rapat dengan mahasiswa.

Di USM sendiri misalnya, nama Aspirasi begitu kuat dan telah mencapai banyak kejayaan dalam pilihanraya kampus khususnya selepas tahun 2000. Aspirasi terus menjadi pilihan kerana prinsip perjuangannya yang sentiasa bersama dengan arus kepimpinan universiti dan pada masa yang sama tetap memperjuangkan agenda dan kepentingan para pelajar.

Apakah sebenarnya Aspirasi? Dan siapakah pula pendokong-pendokong pro-Aspirasi? Persoalan-persoalan ini sering ditanyakan malah menimbulkan perdebatan yang hangat dalam kalangan mahasiswa. Ramai yang melihat Aspirasi sebagai sebuah entiti yang terorganisasi seperti sebuah persatuan ataupun pertubuhan yang lainnya. Bagi mereka, gerakan ini sama saja seperti persatuan-persatuan yang wujud di USM khususnya dan IPTA lain umumnya.

Pandangan atau persepsi ini sebenarnya tidak tepat. Sejak sekian lama pejuang-pejuang dan pendokong Aspirasi tidak pernah menganggap gerakan mereka sebagai sebuah badan atau pertubuhan yang sama seperti mana-mana persatuan berdaftar. Malah, tidak ada satu pun persatuan yang boleh digelar sebagai Persatuan Aspirasi di USM. Justeru pandangan ataupun kenyataan yang menyebut “saya masuk Aspirasi” atau “dia ahli Aspirasi” adalah tidak tepat sama sekali.

Aspirasi adalah semangat. Aspirasi yang harus difaham oleh semua pelajar ialah kecintaan terhadap Universiti yang dikongsi bersama dan dibangga-banggakan. Kecintaan inilah yang harus diterjemahkan dengan sebaik mungkin termasuk menyokong dasar-dasar dan hala tuju pihak universiti dan bukan menentangnya secara melulu.

Aspirasi harus wujud dan tersemai dalam diri semua pelajar tak kira apakah ideologinya, atau persatuan mana yang dia sertai. Semua orang harus ada semangat cintakan universiti. Malangnya, segelintir pelajar terlalu skeptikal dan menganggap perjuangan yang menyokong aspirasi universiti ini sebagai perjuangan yang penuh dengan agenda tersembunyi. Mereka melabelkan penyokong-penyokong Aspirasi dengan pelbagai nama dan gelaran.

Aspirasi yang begitu banyak menyumbang keringat untuk kemajuan universiti selama ini juga sebenarnya lahir daripada semangat kesukarelaan yang jitu. Ia wujud dalam diri setiap penggeraknya. Ia didokong oleh pelajar-pelajar yang sentiasa mahu menyumbang sesuatu kepada universiti tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

Saya juga tidak nampak apa perlunya pelajar-pelajar yang berselindung di sebalik persatuan ataupun pertubuhan tertentu menyerang pihak yang mendukung aspirasi universiti dengan begitu lantang. Sikap mereka seolah-olah mereka saja yang betul dan universiti harus pula mengikut kehendak pelajar.

Tuntutan demi tuntutan yang bukan-bukan, kadang-kala, hanya menyebabkan pandangan umum terhadap golongan ini sebagai akal pendek dan tidak matang. Apakah mereka hanya tahu membuat tuntutan saja tapi apabila diminta bersama-sama membangunkan universiti mereka lari? Adakah mereka lebih suka bersikap baling batu sembunyi tangan dalam tuntutan-tuntutan tertentu yang mereka buat?

Apabila saya menulis begini maka adakah saya seorang penyokong Aspirasi? Ya, saya katakan dan saya mengaku saya memang menyokong aspirasi universiti. Saya bangga kerana mempunyai perasaan ini. Dan saya juga tidak ada masalah dengan PMI yang jika dilihat dari satu sudut, sentiasa menentang agenda aspirasi. Saya juga adalah ahli berdaftar dengan PMI (itupun jika belum dipadam).

Jika rakan-rakan di luar sana mempunyai perasaan sayang, cinta dan kasih akan universiti yang menjadi menara ilmu buat kita semua ini, sama seperti saya, justeru rakan-rakan juga sebenarnya sama seperti saya. Kita sama-sama berkongsi aspirasi yang sama. Saya Aspirasi, anda Aspirasi, kita Aspirasi!!!

Salam Aspirasi Untuk Mahasiswa Bersatu.

4 comments:

Anonymous said...

salam.. bro mintak kebenaran utk copy post mengenai aspirasi..

Ahmed Fauzan said...

Salam Aspirasi...

Saya rasa penulisan yang kali ni wajar di publish kt semua bloggers yang mendukung aspirasi universiti...biar semua org phm apa itu ASPIRASI...

Anonymous said...

woi bodoh la rmh nie..perkderan UMNO datang dari aspirasi lah..ingat kami tak tau ke korang g negeri sembilan baru ni buat ape???

Anonymous said...

tak paham aku rmh nih...kdg2 tak perlu bertoleransi dengan org begini..fikirkan knapa PAS tak terima untuk bermuqabalah dengan UMNO..sbb mg buang masa...bodoh semua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...