Followers

Tuesday, October 19, 2010

Janganlah Mengada-ngada sangat..

Bajet yang diumumkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini dikatakan tidak mesra dengan kakitangan kerajaan berbanding untuk golongan lain. Ramai yang sembab dan tidak berminat lagi untuk bercakap mengenainya berbanding sehari dua sebelum pembentangan dibuat.

Kakitangan kerajaan seharusnya faham, walaupun tidak ada durian yang runtuh untuk mereka, tetapi bajet kali ini lebih menyeluruh dan mempunyai impak yang cukup baik untuk rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang sosial mereka.

Kakitangan kerajaan juga perlu sedar, sudah banyak keistimewaan yang mereka nikmati hasil pengurusan ekonomi yang baik oleh Barisan Nasional sejak negara merdeka lagi. Mereka juga mendapat peluang untuk berkerja dengan pelbagai tawaran skim dan perkhidmatan yang cukup efisien dan menjamin masa depan walaupun selepas bersara kelak.

Justeru adalah tidak adil untuk mendakwa pihak kerajaan mengabaikan hak dan kebajikan kakitangannya pada tahun 2011 sedangkan, dari masa ke masa, ada saja pengumuman yang menggembirakan untuk mereka dibuat. Duit raya tempoh hari pun sebagai contoh adalah simbol kebertanggungjawaban pihak kerajaan terhadap golongan berpendapatan rendah di negara ini yang berkerja dalam sektor awam.

Mereka tidak seharusnya terpengaruh dengan mainan politik pihak pembangkang kerana itu sudah menjadi tugas hakiki pembangkang untuk membangkang apa saja usaha daripada kerajaan BN. Rasionalah, jangan sampai rakyat meluat dengan perangai mengada-ngada kakitangan kerajaan di negara ini. Mutu perkhidmatan pun selalu menjadi bahan rungutan.

4 comments:

Anonymous said...

org kerja gomen nie memang x pernah bersyukur...kita org yg kerja swasta nie,langsung kdg2 x pernah dapat tapi tetap bersyukur sebab masih ader kerja...

kontolan said...

ya bro..orang keje gomen memang mengada2...kita yg keje swasta ni kadang2 habuk pun tadak...tiap2 tahun budget nak bonus...dpat sikit nak bising...tak tau ke ramai yg jeles dan tak puas hati...duit bonus tu sebahgiannya datang dari duit potongan income tax yg orang keje swasta bayar.....

Anonymous said...

org gomen la keje paling bahagie...masuk kuar keje ade waktu..tak perlu buat rajin nak duit lebih..keje tak siap xpe, bleh forward ke esok...kuar sket, ade elaun itu ini..claim plak haram x pnh nak jujur, mesti lebih punyer..ujung tahun dpt bonus itu ini..makin lame makin lemak diorang ni..tau la ade anak bini tp jgn la demand sgt..berhati perut la sikit...org lain keje swastwa hati x pnh tenang..keje x terjamin, byr cukai same jgk...tp hasil cukai x pnh nak rase mcm org gomen dpt...

cyda said...

mmg lah kaktangan kerajaan x sdar dek untung...byk kerajaan bagi..tp msh xpuas hati..minta xhenti...klu perkhimatan yng diowng bg ok dan memuaskan hati takpelah..sesetengahnya ni kje ckit rehat byk..klu xpcya...try lah perhati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...