Saturday, January 15, 2011

PAS Larut Yang Pelik.

Harapan untuk melihat satu perdebatan antara pimpinan Pemuda UMNO dan PAS Larut baru-baru ini tidak kesampaian. Saya begitu bersemangat dan berkobar-kobar pulang ke kampung, tetapi berita mengenai pembatalannya hanya tersebar melalui SMS, itu pun pada saat-saat akhir. Sedikit kesal, tetapi itulah adat dalam politik di negara ini.

Cabar mencabar, polemik dan sebagainya sudah jadi rencah. Insiden pembatalan permit ceramah misalnya, bukan lagi perkara aneh dan mustahil walaupun ia sudah diuar-uarkan secara meluas. Inilah yang berlaku dalam kes perdebatan antara KP UMNO Larut dan wakil PAS, Ustaz Nazri bin Haji Din. Sekali lagi, ia bukan aneh dan mustahil, tetapi cuma jelik! Saya tidak tahu apa masalah yang sebenar kerana saya bukan orang kuat mana-mana pihak. Selama ini, politik di Selama, kawasan saya, sentiasa tenang.

Cabar mencabar antara kedua-dua pihak bukan isunya lagi. Ia sepatutnya sudah berakhir, ataupun disusuli dengan permohonan baru untuk melunaskan dendam mereka yang terlibat. Saya pasti baik Ustaz Nazri mahupun Saudara Anuar tidak ada masalah untuk bersemuka dalam apa jua medium sekalipun. Tetapi isunya sekarang ialah tindak-tanduk pihak PAS yang begitu terdesak bagi saya dalam mereka meraih simpati dan sokongan masyarakat.

Selama bukanlah kawasan yang besar. Majoriti penduduk ialah Melayu yang hidup dalam kawasan luar bandar. Orang-orang kampung ini hidup aman-damai, bersaudara dan saling menghormati. Justeru kenapa PAS cuba melaga-lagakan penduduk di sini melalui agenda politik mereka? Orang Melayu baik dari PAS, UMNO mahupun PKR cari makan bersama-sama di Selama, berniaga di pasar-pasar pagi dan malam sesama sendiri, ke hutan pun bersama-sama tanpa sebarang masalah yang besar.

Namun sejak akhir-akhir ini, semakin ketara budaya politik tikam kaum sendiri dibawa masuk ke sini. Dalam kes perdebatan yang tak jadi ini paling ketara. Belum pun status permit permohonan dikeluarkan, pihak jentera PAS sudah galak memasang poster dan kain rentang. Debat dengan tajuk Islam dan Melayu dicanang ke seluruh kawasan sehingga menjadi buah mulut penduduk. Semuanya dilakukan oleh PAS, sedangkan pihak Pemuda UMNO tidak pula begitu ghairah kerana mereka tahu permit belum pasti lagi dikeluarkan ataupun tidak.

Justeru apabila permit dibatalkan sedangkan para penyokong khususnya daripada PAS sudahpun memenuhi dewan, maka jadilah insiden yang tak sepatutnya seperti yang saya luahkan tadi. Pelbagai tomhaman dilemparkan. Paling geram bila saya buka satu blog pro-PAS dari luar kawasan Selama yang menyerang Saudara Annuar kononnya pengecut dan bacul sambil menyembunyikan terus perkara sebenar. Malah, lebih jelik, mereka merakamkan gambar-gambar para penyokong dan pemimpin PAS Larut pada malam kejadian bagi menunjukkan bahawa Pemuda UMNO tidak berani pun untuk datang bersua muka dan berdebat! Nauzubillah.

Timbul juga cerita kononnya Pemuda UMNO Larut sudah mempengaruhi pihak polis untuk membatalkan permit pada saat-saat akhir. Ini semua karut. Cabaran debat pada awalnya keluar daripada Pemuda UMNO sendiri, lalu disahut oleh PAS. Isi debat juga sudah ditetapkan iaitu berkenaan Islam dan Melayu. Ia sudah diuar-uarkan oleh media, malah Malaysiakini turut melaporkan berita ini sebelum hari kejadian. Jelik, memang jelik kerana mereka menyembunyikan kebenaran!

Kepada pimpinan PAS Selama dan Larut sendiri, hentikanlah permainan politik begini. Di Selama, kita semua adik-beradik. Kenapa nak dibawa budaya pecah belah dan adu-domba begini ke sini? UMNO Larut pun tidak pernah memberikan masalah kepada PAS, malah ruang seluas-luasnya disediakan. Bahkan bila orang PAS ‘menawan’ masjid-masjid di Selama pun, orang UMNO tidak bising-bising. Nak apa lagi? Kalau nakkan kerusi DUN dan Parlimen, orang Selama dan Larut tahu apa yang perlu dilakukan.

2 comments:

Cheguman said...

PAS tak tipu. mereka cuma tak bagitau perkara sebenar.

Blog tuan sudah dilink ke blog Waadat.

Anonymous said...

bloger di bangang..wei malaun umno tu mmg pnakut bodoh cakap je lebih antar suart ajak debat sampai masa macam2 alasan nak bdalih...umno ni parti untuk orang2 tua kampung ja yang tak tahu pakembangan langsung..bodoh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...