Sunday, July 26, 2009

Takziah. Terima Kasih Yasmin



Sebelum saya menulis lebih lanjut, mari kita sama-sama bacakan al-Fatehah dan sedekahkan ganjarannya, insya-Allah, buat Yasmin Ahmad. Al-Fatehah.

Saya menerima khabar pemergian arwah agak lewat. Sebetulnya, saya berada di rumah sejak hari Jumaat lepas dan sempat mengikuti perkembangannya seperti yang terlapor di ruang koran dan buletin di televisyen. Tak putus-putus saya berharap semoga beliau segera lekas baik – sehinggalah saya tahu hal sebenar petang tadi sebaik tiba di kampus. Sedikit kesal kerana saya tidak pantas peka dengan pemergiannya setelah mengikuti rapat kesusahan yang beliau alami.

Saya tidak begitu mengenali wanita kreatif ini melainkan melalui karya-karyanya sahaja. Lewat karyanya juga saya menyelami bentuk pemikiran dan sisi-sisi lain yang sering menjadi aspirasinya selama ini. Sayang sungguh sayang kerana beliau pergi terlalu awal. Sudah tercatat barangkali begitu. Seperti itu jugalah maka kita semua perlu menerimanya.

Beliau tidak pergi dengan tangan kosong. Barangkali tidak banyak karyanya yang beliau tinggalkan sebagai pusaka yang harus diselongkar. Pertama, kita harus bertanya kenapa beliau memilih untuk berkarya dengan karya-karya yang sedemikan rupa, dan kedua, tentunya, apa isunya. Sehingga filem beliau yang terakhir sebelum beliau pergi selamanya, iaitu Tale N Time, saya sendiri agak kurang mendalami isu-isu yang beliau ketengahkan. Namun, dengan filem ini, saya melihat dengan jujur sekali betapa orang ini cekal dan dahagi sekali dengan idea-ideanya selama ini.

Akhir kata, marilah kita sama-sama terus berdoa semoga ruh beliau sentiasa dicucuri rahmat-Nya sambil terus juga berdoa semoga akan lahir lebih ramai kelibat kepengarahan yang mampu menandingi, atau setidaknya menyamai ketokohan beliau, insya-Allah

2 comments:

Pembela Melayu said...

Sebelum saya menulis lebih lanjut, mari kita sama-sama bacakan al-Fatehah dan sedekahkan ganjarannya, insya-Allah, buat Yasmin Ahmad. Al-Fatehah.
PEMBETULAN NAMA SEBENARNYA ZULKIFLI AHMAD SEORANG LELAKI

Ummi Aini said...

salam ziarha...
takziah tuk fmly jasmin..semoga rohnya dirahmati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...