Tuesday, October 20, 2009

DUA JAM TANPA KENDERAAN MENGUJI KESUNGGUHAN MAHASISWA/I USM JAYAKAN KEMPEN KELESTARIAN


BOLEHKAH kita berkompromi dalam menjaga kelestarian alam sekitar?




Tahukah anda, setiap warga USM yang membawa kenderaan bermotor menyumbang lebih kurang 8.9 tan gas karbon dalam masa setahun?


Bertitik tolak atas kesedaran tersebut, MPP USM akan menganjurkan kempen Dua Jam Tanpa Kenderaan Bermotor di Kampus Induk USM, Minden pada 20hb Oktober 2009. Berlangsung selama dua jam bermula 2.30 petang hingga 4.30 petang, kempen ini dilihat sebagai satu kesinambungan kepada kempen yang sama yang diadakan pada sidang lepas.


Walau bagaimanapun menurut pengarah projek bagi kempen ini, Saudara Ahmad Wafi, kali ini ia diadakan secara lebih agresif dan mempunyai matlamat yang lebih besar dengan sasaran yang jauh lebih komprehensif berbanding kempen pada sidang lepas.


Justeru adalah menjadi harapan seluruh tenaga kerja dan sekretariat untuk melihat sokongan yang padu daripada warga USM tanpa mengira status sama ada pelajar, staff akademik mahupun staff biasa termasuk orang ramai yang berurusan di dalam kampus terhadap kempen ini.


Ia juga harus dilihat sebagai usaha manifestasi kesungguhan warga USM untuk menjayakan salah satu teras dalam program APEX iaitu kelestarian dengan tumpuan utama terhadap alam sekitar. Walaupun mungkin ada yang sinis dengan keberkesanannya, namun kita harus rasional dengan melihat dari sudut yang lebih positif.


Kita mungkin tidak mampu mengatasi secara total masalah pencemaran karbon di udara, tetapi kita sentiasa berupaya untuk mengurangkannya. Soalnya, adakah kita sedar dan bersedia melakukannya?






Sebahagian tenaga kerja yang akan terlibat secara langsung menjayakan kempen ini.



YDP MPP USM, Saudara Shafiq Aziz sedang berbincang dengan sekretariat kempen.



Saudara Shafiq Aziz sedang memberikan taklimat ringkas kepada sukarelawan kempen Dua Jam Tanpa Kenderaan Bermotor.



Sukarelawan yang terlibat yang terdiri daripada mahasiswa dan mahasiswi USM dari pelbagai peringkat umur dan pusat pengajian.



LESTARI
-KALAU BUKAN SEKARANG, BILA LAGI??..-

1 comment:

alyani nadzirah said...

salam..act blog lame tu dah kene hack, ni blog baru..be my follower back oke!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...