Sunday, October 25, 2009

Nik Aziz flip-flop lagi


caye cayang islam


Buletin Utama tadi melaporkan kenyataan flip-flop dari Nik Aziz. Tiada EGM tetapi perjumpaan khas peringkat pusat akan diadakan. Isunya masih sama dan keluar dari mulut yang sama. Mungkin mesyuarat itu kelak juga akan mendetailkan lagi usaha Nik Aziz yang berkeras hendakkan EGM dibuat.


Ada banyak sekali tafsiran dibuat apabila Nik Aziz mengusulkan sebuah EGM dilakukan dalam partinya. Gesaan itu sungguh segera dan sungguh memeranjatkan. Selama ini PAS sentiasa menyorok dalam kelambu, tetapi kali ini nyamuk sudah bermain dalam kelambu itu. Nik Aziz mahu menghalaunya.


Namun, pendapat atau teori – kerana belum dibuktikan secara empirikal – bahawa Nik Aziz sedang termakan dengan strategi juak Erdoganis dalam PAS ternyata lebih popular. Sama ada benar ataupun sebaliknya, hal ini masih sukar dipastikan. Barangkali hanya Nik Aziz dan orang-orang kanannya saja yang tahu.


Pada saya, isu ini sangat menarik. Mungkin juga akan menguntungkan para pengkritik dan penganalisis politik apabila wartawan berlumba mendapatkan ulasan mereka. Sebagai pemain politik, tindakan Nik Aziz itu juga seharusnya dibaca dalam laras politik, melebihi laras agama. EGM yang digesakan itu memang luar biasa dan hanya boleh difahami oleh pengikut politik saja.


Di satu sudut, Nik Aziz barangkali serius dengan nasib partinya. Mana boleh seorang pemimpin yang lebih banyak senyap menjadi ketua kepada sebuah parti yang lantang seperti PAS. Setidaknya, mesti mencontohi beliau sendiri. Mana boleh juga, sang Presiden dan timbalannya, berpakat menyanggahi semangat penentangan terhadap bangsa seagama dalam UMNO, kerana UMNO membawa ISLAM yang retorik pada Nik Aziz.


Justeru sebagai mursyid agung dalam PAS, hatta Presiden pun mesti mendengar cakapnya. Nik Aziz terlalu bijaksana. Pemikirannya tajam sekali. Presiden dan timbalannya pun dibudakkan oleh Nik Aziz. Kultus yang diberikan oleh pengikutnya melayakkan Nik Aziz berasa demikian. EGM yang dipanggil oleh beliau seharusnya dijawab segera.


Dan si satu sudut yang lain, barangkali teori yang diperkatakan sekarang iaitu Erdoganis dalam PAS sedang memasak bubur khas untuk Nik Aziz, benar. Barangkali, Nik Aziz suka dengan resipi tersebut. Persoalan haram atau halal juga tidak jadi isu kerana keenakkan bubur itu menandingi rasa was-was. Memutus atau menghalang pedamaian sesama bangsa dan sesama agama adalah dibenarkan pada beliau. Itulah resipi utama dalam bubur tersebut yang kini menjadi kesukaannya pula.


Adakah Nik Aziz sedar atau masih ingat tentang khutbah yang disampaikan oleh Timbalannya sendiri suatu ketika dahulu?



1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam, Nik Aziz sentiasa menerima bisikan halus yang berubah-ubah.... siapakah yang membisikkannya ?

Memandangkan Nik Aziz pernah berkata, akan berkawan dengan sesiapa sahaja waima syaitan, maka itulah bisikan dari syaitan......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...