Saturday, November 20, 2010

Isu Bahasa Rasmi Kedua : Emel dari Pembaca.

Duhai, dimanakah kalian?

Baru-baru ini seorang pembaca mengirimkan emel kepada saya berhubung isu bahasa rasmi kedua di Pulau Pinang yang pernah saya sentuh sebelum ini klik sini. Walaupun masih di peringkat cadangan, nampaknya ia telah meraih perhatian segelintir rakyat yang prihatin dengan nasib dan masa depan Bahasa Melayu di negara ini.

Saya lampirkan dahulu emel tersebut seperti di bawah ;

Bro Rizuan

Saya Rizal Yusof dari Bandar Baru Bangi, Selangor. Saya amat tertarik dan bersetuju dengan pandangan tuan terhadap geng2 pejuang bahasa yg dulu sebok memperjuangkan dasar Bahasa Melayu dalam Sains dan Matematik. Kini mereka senyap menikus tak terkata bila DAP cuba untuk menaikkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi ke-2. Lantas, saya copy tuan punya ayat dan paste di halaman Facebook A. Samad Said spt berikut

DAP PENANG : INGGERIS BAHASA KE 2 ?

Soalnya sekarang, ke mana pergi semua pendokong-pendokong bahasa seperti Datuk Hassan dan A. Samad Said? Mana pergi pejuang-pejuang bahasa yang...sanggup bertempur dahulu dengan pihak keselamatan semata-mata hendak membantah PPSMI? Allah Maha Adil. Dalam masa yang cukup singkat, ia dibalas. Hari ini, sudah timbul cadangan yang secara jelas jika dilaksanakan, akan cuba menyaingi status perundangan bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi di Malaysia.

Ini jauh lebih berbahaya berbanding PPSMI. Ia bakal mewujudkan persaingan secara total meliputi segenap bidang, bukan hanya pendidikan. Bahasa Melayu bakal lenyap atau disisihkan secara perlahan-lahan sementelah penggunaannya hari ini pun minimal di negeri ini. Ia hidup pun kerana masih ada orang Melayu di sini. Justeru, bangkitlah wahai pejuang-pejuang (kononnya) Bahasa Melayu. Jangan bersikap terpilih dan tak usahlah berhujah-hujah lagi.

Ini soal survivor bahasa kita yang sebenar!

Baru sebentar tadi, ada 2 orang yang memberi respons seperti berikut


1. Gary Francis - Memang sesetengah orang dilahirkan suka mencucuk kerana hatinya sudah busuk dimamah hawa nafsunya. Encik Rizal, saya tahu sekarang mengapa bangsa kita ini susah sangat hendak maju. Hentikanlah PHD tuan dan insaflah kerana kelak tuan juga akan dipersoalkan.


2. Salam Tuan Rizal.

Allah Maha Adil juga menunjukkan betapa sesetengah manusia itu sering melulu menuduh. Tuan harus ingat, ini cadangan dan belum dilaksanakan. Janganlah menjatuhkan hukuman dengan andaian. Jika tuan percaya akan perlembagaan...negara bukankah kerajaan dan perkasa sudah beri jaminan? Mengapa tuan tidak tanya kerajaan atau pun perkasa? Tuan tidak percaya kepada kerajaan dan perkasa yang sudah berjanji mempertahankan perlembagaan? Benarkah tuan bangsa Melayu? Kalau tuan bangsa Melayu mengapa tuan sendiri tidak turun padang? Mengapa tuan masih mengharapkan pada bapa saya yang sudah berumur 75 tahun untuk berjuang untuk bangsanya? Tuan tidak bacakah tulisan-tulisannya? Memang saya yakin Melayu akan lenyap sekiranya semua bangsa Melayu berperangai seperti tuan.

Tidak malukah tuan masih mengharapkan bapa saya yang sudah berumur 75 tahun untuk turun padang sedangkan tuan guna soal PPSMI untuk lekehkan dia? Tuan buat apa? Guna agama jatuhkan hukuman? Janganlah berselindung wahai tuan. Cukuplah bercakap kosong saja. Kalau tuan seorang yang prihatin dan tidak mahu bahasanya sendiri lenyap, tuan turunlah berjuang.

Tuan kata tuan risau. Ini soal "survival" bahasa, tetapi tuan hanya lebih senang duduk goyang kaki menaip di komputer mengutuk orang tua yang berumur 75 tahun ini. Kenapa tidak tuan anjurkan satu gerakan membantah jika tuan seorang Melayu yang risau tentang bahasanya?

Memang benar Allah Maha Adil tuan. Tidak payah lihat jauh, entri tuan ini saja menyatakan segalanya.

Helmy Samad

Pentadbir Ruangan A. Samad Said


Maka, A.Samad Said sebenarnya pada pandangan saya telah ‘dibeli’ oleh AL-Juburi nampaknyer. hehehe. Kalau blh tuan sebarkan dalam blog tuan. Biar semua orang tahu. Terima kasih.

Menariknya di sini ialah dua komentar langsung yang diterima hasil tindakan pembaca berkenaan ‘menyerang’ akaun Facebook tokoh sastera tersohor negara tersebut. Lalu kepada Tuan Rizal, saya kirimkan pandangan ini ;

Salam Bro Rizal (mungkin saya jauh lebih muda berbanding Bro Rizal dan masih mentah..)

Berhubung isu bahasa kedua tersebut, saya bukanlah berniat memperkecilkan atau memperlekehkan tokoh2 berkenaan. Tetapi saya kesal kerana mereka bersikap terpilih kali ini. Kalau PPSMI ditentang bagai nak rak, kenapa dalam isu ini, sehingga ke hari ini, mereka berdua masih diam menyepi? Kita sebagai khalayak amat menantikan pandangan ilmiah mereka. Kita tahu, seperti kata Prof. Emeritus Khoo baru2 ini bahawa cadangan tersebut sekadar cadangan, yang jika secara perundangan, memang tidak mampu dilaksanakan. Itu benar. Tetapi soalnya sekarang, cadangan tersebut pada saya amat jelas telah menghina Bahasa Melayu yg telah diperakui sebagai bahasa rasmi kebangsaan (tentulah jika kita menggunakan point ini maka riuh rendah puak-puak lain yg akan bangkit dengan hujah dan contoh tipikal masing-masing yg lainnya).

Pada saya, walaupun sekadar cadangan, tetapi cadangan tersebut bukan satu perkara yg mudah semudah mencadangkannya kerana ia terbit dari mulut seorang peguam (kalau tidak silap saya iaitu YB Dato Keramat dr DAP). Individu berkenaan sudah pasti tahu posisi cadangannya dr sudut teknikal, tetapi kenapa dia tetap juga mengusulkan cadangan tersebut, itulah yg seharusnya kita perdebatkan, khususnya oleh para pejuang bahasa seperti kedua-dua tokoh berkenaan.

Di sini, jelas, individu terbabit telah dengan biadap dan secara sedar telah merendahkan kedudukan BM di negara ini, khususnya di Pulau Pinang. Saya sekarang bermaustatin di negeri ini dan saya amat maklum kadar penggunaan BM dalam kalangan rakyat negeri ini. Minimal sekali. Minimal sekali. Cadangan itu dilihat amat praktikal pula, sementelah status penggunaannya yg kalau boleh saya katakan, rata-rata orang di sini khususnya kaum Cina, seolah berasa bodoh jika bertutur dalam bahasa Melayu! A. Samad Said tidak berada di sini, dan karya-karyanya tidak dibaca pun oleh kaum asing.

Pada saya, ia jelas satu pendedahan halus/awal kepada rancangan jangka panjang pimpinan DAP untuk menjadikan negeri ini, dan Malaysia umumnya, sebagai wilayah Singapura dari segi sosio-politik dan ekonomi. DAP adalah kuasa dominan dalam PR, tidak mustahil ia akan dilaksanakan juga pada akhirnya melalui penggubalan undang-undang baru jika ditakdirkan mereka berkuasa kelak. Natijahnya, samada jadi atau pun tidak, BM dalam Perlembagaan Persekutuan bakal kekal sebagai dokumensejarah negara saja.

Inilah yg saya bimbangkan dan kesalkan. Bimbang akan nasib dan masa depan anak bangsa sendiri yg masih ketinggalan dari segi pendidikan tinggi, dan kesal kerana sikap 'terpilih' tokoh-tokoh bahasa yang menentang PPSMI dahulu. Kesal juga kerana mereka gagal memahami visi dan misi Tun Mahathir, negarawan yg jauh lebih tinggi nilainya berbanding sasterawan seperti mereka berdua. Kita tidak menafikan kepentingan menjaga, memeliharan dan mendaulatkan BM, tetapi PPSMI tidak pernah sekali-kali cuba membunuh BM seperti yg dimomokkan (melainkan untuk tujuan politik sempit!). PPSMI cuma seputar isu pendidikan, tetapi bahasa kedua ini, impaknya menyeluruh.

Hari ini, PPSMI sudah pun menjadi catatan sejarah negara. Catatan kegagalan, pada saya. Gagal sebelum kita mula bergerak lebih jauh. Gagal kerana adanya sikap terpilih sebegini. Hari ini BM nampaknya amat dicabargugah. Tokoh-tokoh seperti A. Samad Said berbicara tentang karya kreatif yg khalayaknya terbilang pada jari sahaja, tetapi PPSMI yang mereka kerandakan dan kuburkan dahulu, berbicara tentang hala tuju dan masa depan seluruh generasi muda negara tanpa mengira kaum. Ia tidak membunuh manusia kreatif. Orang Sains juga boleh bersajak, berpuisi dan bersyair kerana karya kreatif lahir dari naluri manusia. PPSMI adalah untuk kepentingan hidup yang pada hari ini, sudah pun dibuktikan secara tidak langsung melalui cadangan tersebut! Sebab itu saya katakan, dibayar cash. Mereka menentang PPSMI tetapi hari ini, dari kalangan mereka juga, tampil cadangan yg menceritakan segalanya tentang kepentingan bahasa Inggeris. Saya tidak memperjuangkan bahasa ini, tetapi saya cukup kesal kerana sehingga kini, mereka masih bersikap terpilih, masih bersikap tunggu dan lihat.

Akhir sekali, saya amat bersetuju dengan pandangan Bro juga betapa A. Samad Said telah dipergunakan, atau boleh saja (kalau diikutkan hati yg marah), dilembukan untuk meraih sokongan politik dr rakyat jelata! Sayang seribu kali sayang, tetapi ia telah pun berlaku. Saya amat berharap, kedua-dua insan berjiwa patriotis ini bakal tampil menyatakan pandangan mereka. Jangan lihat ia sebagai sekadar cadangan. DAP berkuasa dan mereka telah melakukan banyak perkara dengan kuasa yg ada ketika ini. Datang dan lihatlah sendiri di PP ini. Saya juga pernah mengajukan soalan yg sama kepada Faisal Tehrani yg pernah sama-sama ke jalanan dahulu bertempur dgn masa depan anak bangsa sendiri semata-mata mahu mempertahankan periuk nasi mereka (kerana saya pernah juga beranggapan nakal, jika anak-anak muda kelak sudah bijak bahasa inggeris, pasti karya-karya mereka tidak akan laku lagi dan mereka tidak mampu menikmati royalti yg banyak, justeru mereka perlu menentang PPSMI habis-habisan!), tetapi beliau tidak pula menjawab atau mengulasnya.

Apa-apa pun, saya tetap berpendirian tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

Apa yang menariknya di sini ialah komen balas yang diterima daripada Pentadbir Ruangan A. Samad Said tersebut yang juga merupakan anak beliau iaitu Helmy Samad. Saya tidak pasti sama ada pandangan beliau itu bersifat peribadi untuk mempertahankan ayahandanya ataupun atas kapasiti formal sebagai pengendali.

Saya tidak mahu mengulas panjang. Tujuan saya bukan untuk memperlekehkan usaha mana-mana pihak dalam mendaulatkan bahasa Melayu di negara ini, tetapi lebih kepada pernyataan kekesalan kerana wujudnya sikap terpilih daripada tokoh-tokoh terbabit berhubung isu ini. Kami rakyat marhein sentiasa diinspirasikan oleh karya-karya besar mereka, lalu menjadi ikutan sebahagian daripada kami, tetapi kenapa kali ini kami diminta berusaha sendiri sedangkan kami bukanlah siapa-siapa berbanding suara emas A. Samad Said dan Datuk Hassan sendiri?

Kalau dulu anda mendayakan the bottom billions untuk bertempur di jalanan pada usia anda yang sudah lanjut begitu, jadi apa yang tidak bolehnya kali ini, sekurang-kurangnya untuk menyatakan pandangan? Kami tidak minta diajak bertempur lagi, tapi cukuplah menjadi perwakilan kepada suara-suara kami yang tidak berkuasa ini. Inspirasikan kami supaya boleh bertindak secara natural.

5 comments:

Anonymous said...

SAYA SOKONG SDR RIZAL 100% , MANA PI PUAK PAS SAPERTI MAHFUK ,TAK ADA KOMEN PUN? PEMBATALAN PPSMI SANGAT MERUGI BANGSA MELAYU DAN WANG KERAJAAN SIA2 SAHAJA!

Anonymous said...

DGN DAP TAKUT APA KERAJAAN BUAT SEMUA TAK BETUL INI DIKATAKAN MELAYU HAPRAK DAN MEMPUNYAI PHD

Anonymous said...

kebanyakan ibubapa maseh berharap PPSMI dapat diteruskan utk kebaikan anak anak mereka jangan lah masalah pelajaran pun nak di politikkan.

Anonymous said...

saya sokong PPSMI..kita renung 20 tahun akan datang..belajar pelbagai bahasa akan mengkayakannya. Islam sendiri menggalakkannya..habak mai saty atau tanya pak said tang mana dalam quran kata tidak boleh berbahasa lain selain dari bahasa melayau atau arab?? jangan jadi kuda tunggangan dah laa..Anwar dulu kalau cakap bahasa inggeris nampak habis 35 gigi..awat hangpa tak p tegur dia???pi Australia dia cakap bahasa melayu ker???porahhhh

Anonymous said...

nk jd seperti pemimpin yg hanya tahu cakap melayu kelantan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...