Wednesday, April 1, 2009

APEX: Polemik Staf-BK-NC dan Hala Tuju Kapal




Dalam Berita Kampus (BK), untuk dua keluaran yang terakhir ini, ada dimuatkan perbincangan tentang masalah kualiti staf USM yang sangat tidak melambangkan status Universiti APEX.

Keluaran pertama, kisahnya menarik. Penyiasatan penuh berani oleh para wartawan yang dedikasi BK telah berhasil menemui beberapa orang staf (yang jumlahnya sebenarnya tidaklah sedikit) yang mengular waktu kerja. Dan dalam keluaran kedua, yang terbaru (semalam), kisahnya lebih menarik. Dimuatkan pula temu bual dengan NC tentang masalah ini yang ternyata tidak selesa dengan perkembangan tersebut.

Analisis mudah ialah, untuk kisah yang pertama, ternyata staf kebanyakannya belum sedia menjadi staf sebuah Universiti APEX walaupun mereka sebenarnya telah lama berkhidmat. Hal ini disumbangkan oleh faktor kurangnya kesedaran untuk memahami prinsip asas yang telah ditetapkan oleh dreamteam Lestari, apatah lagi untuk menghayati dan mempraktikkannya dalam amalan kerja masing-masing. Sungguh merugikan kerana ketika para pelajar semakin dapat menyerap prinsip-prinsip tersebut, tetapi pada masa yang sama tulang belakang kepada perkhidmatan di USM belum dapat menerima- walau hanya tempiasnya- secara optimum.

Berdasarkan hasil penyiasatan BK itu juga jelas membuktikan masalah utama yang kerap dihadapi oleh para pelajar ketika berurusan dengan jabatan-jabatan atau pusat-pusat pengajian yang berteraskan perkhidmatan ialah staf itu sendiri. Mungkin tidak semua staf bersemuka dengan pelajar di kaunter hadapan, namun perjalanan dan mutu pengendalian sesuatu urusan itu biasanya dicerminkan sejak dari tahap pertama lagi iaitu bermula di kaunter-kaunter. Jika di kaunter sendiri pelajar sudah berdepan dengan pelbagai kerenah dan masalah yang bukan-bukan lalu apa lagi yang boleh diharapkan dari seluruh jabatan itu?

Selain itu, kerap juga pelajar merasakan diri tidak dihormati sebagai pelajar sebuah IPTA oleh sesetengah staf. Paling biasa berlaku ialah di pejabat desasiswa-desasiswa kerana sesetengah staf yang bertugas sering mememekkan wajah mesra yang tidak mesra. Ada kalanya dilayan masalah pelajar seolah pelajar yang sengaja mencari masalah, misalnya, bilik terkunci, misalnya, kunci hilang (yang ada diantaranya dicuri sebenarnya), misal lagi seperi black-out dan lampu terbakar yang kadang-kadang sangat menyulitkan pelajar terbabit sebagai penghuni yang membayar sewa.

Bukanlah hendak memburukkan staf semuanya. Tapi masalah ini ternyata belum mahu berhenti, dan hanya diberi penekanan semula oleh BK selepas terstatusnya USM sebagai Universiti APEX yang pertama di Malaysia (maknanya, akan ada yang kedua, ketiga dan seterusnya selepas ini..). Ini masalah yang dah lama berlaku dan masih berlaku tanpa ada tanda akan ada noktahnya khususnya dalam masa yang terdekat. Itulah maksud BK yang sebenar apabila isu ini dibentangkan dalam ruang tengahnya.

Dan untuk kisah yang kedua pula, lebih menarik kerana kandungannya ialah luahan hati NC sendiri terhadap masalah ini. Sebuah rumah yang sempurna tidak berhajatkan kepada yang lain selain bapanya yang bijak untuk bersuara apabila anak-anak melakukan hal yang tidak mencerminkan keluarga itu sebagai sebuah keluarga yang sempurna. Suara NC adalah suara sang bapa yang bijaksana. Kita tidak mendabik dada membongkak rasa apatah lagi membangga diri sebagai sebuah Universiti APEX, jauh sekali mengaku sudah terbilang dan sempurna. Tapi kita sebuah keluarga yang ada semua semua perasa yang melayakkan kita diangkat oleh Allah s.w.t sebagai sebuah Universiti APEX, dan NC ialah ayahanda yang kita tagih suaranya dalam segala hal.

Bila NC sendiri menegur sikap dan mutu kerja para staf, seperti juga beliau pernah menegur sikap dan mutu pembelajaran para pelajarnya, ini bermakna beliau prihatin dengan isu-isu tersebut. Persoalannya, bilakah agaknya staf akan berubah? Para pelajar ternyata semakin bersemangat dengan matlamat dan hala tuju USM untuk mencapai tahap APEX. Tetapi hal ini perlukan sokongan yang padu daripada semua pihak khususnya para staf.

Mencapai tahap sebuah Universiti APEX bukanlah kerja yang boleh diterjemah dengan segera. Hasilnya terlalu jauh untuk digapai. Status pula bukanlah manifestasinya selagi matlamat dan hala tuju yang diteraskan kepada prinsip yang tujuh itu tidak benar-benar dipegang sebagai panduan utama dalam pengembaraan ini. Sebuah kapal berlayar mengikut arah gerak layarnya, tapi yang memastikan gerak layar itu pada arahnya ialah tali layar itu sendiri. Angin ialah cabaran yang diperlukan oleh layar dan tali pula ialah pedomannya. Pedoman itulah yang akan dipegang hingga sampai ke penghujung kembara.

3 comments:

Anonymous said...

aku sokong ko 280%

ye ke said...

staf mengular???

pelajar ponteng cane lak???

ye la said...

ye ke,

rizuan x bleh komen psl pljr ponteng, coz die pn slalu ponteng gak kot..
hahahahahhah
just kidding..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...