Followers

Wednesday, April 8, 2009

Bukit Gantang By-election – Kekalahan PAS dan Kemenangan UMNO

Bahagian Satu

Pertama, perlu ditegaskan dahulu bahawa Nizar yang menang dan Ismail yang kalah. Nizar seorang PAS dan Ismail pula UMNO. Nizar dari kem Pakatan manakala Ismail dari Barisan.

Nizar memang menang. Nizar dari PAS dan dia menang di kerusi yang telah pun menjadi milik seorang lagi YB dari PAS sebelum by-election ini. Maknanya, Nizar cuma mengambil alih secara demokrasi tempat yang sudah pun menjadi milik gengnya. Nizar menang secara demokrasi.

Ismail kalah kepada Nizar, juga secara demokrasi. Ismail cuma kalah kepada tuan punya kerusi. Ismail bertanding bukan untuk menidakkan hak, tetapi kerana demokrasi. Ismail tidak guna hantu-hantu walaupun pada satu tahap, orang Nizar gentar dengan khabar angin tersebut.

Nizar boleh mengaku dengan megah bahawa dia menang. Tapi moralnya, Nizar menang untuk siapa? Untuk PAS atau untuk Pakatan atau untuk DAP? Nizar memang dari PAS, tapi hakikatnya, dia bukanlah calon yang didendangkan oleh PAS. Nizar sebenarnya calon kesayangan Pakatan, tetapi lebih berwajah harapan kepada DAP dan PKR. Kenapa? Sebab Nizar tidak letak identiti ulamak pada dirinya walaupun dia seorang PAS. Tidak seperti arwah YB sebelum ini yang lebih megah dengan identiti PAS.

Janggut sejemput Nizar adalah wajah biasa pada seorang lelaki, malah lelaki kebanyakan juga ada imej tersebut. Nizar malah tidak mengenakan ketayap, satu lagi figura hormat bagi PAS. Ketayap itu putih dan bulat, letaknya ditengah-tengah sebagai simbolik kesepakatan. Tapi Nizar adalah sebaliknya. Nizar PAS yang berada diluar bulatan putih tersebut. Nizar lebih gemar mendampingi yang lain. Nizar didendangkan oleh yang lain dari kalangan ulamak PAS sendiri.

Nizar dari PAS memang menang, malah agak besar juga. Tapi kemenangan Nizar bukanlah signal terang untuk PAS. Nizar menang kerana kuatnya sokongan daripada yang lain itu. Mereka liberal, satu ungkapan yang pernah diejek-ejek terhadap UMNO tidak lama dahulu. Yang lain itu terlalu gembira dan puas dengan kemenangan Nizar. Tapi ada khabar juga bahawa pertolongan ulamak dari PAS tidak sampai ke Bukit Gantang apatah lagi membantu suara Nizar. Nizar terbiar keseorangan tanpa imej sebenar seorang PAS. Memang benar kerana selain para pentaksub marhein, selainnya hanya suara-suara liberal kedengaran di pentas yang sesekali memetik al-Quran tanpa maksud yang jelas.

Nizar menang dengan isyarat yang cukup jelas kepada PAS. Bahawa awas, liberalisme sedang masuk ke dalam parti Islam ini. Nizar adalah vektornya. Nizar adalah dari kumpulan yang lain itu. Nizar sedang menjemput suara-suara dan buah fikiran dari yang lain itu ke dalam PAS. Mungkinkah ada campur tangan luar, khususnya dari yang lain itu dalam PAS selepas ini? Muktamar PAS yang lepas di buat di Perak atas perkenan Nizar. Tapi siapa yang meluluskannya di peringkat pentadbiran tertinggi negeri ketika itu? Peraturan tetap peraturan yang memerlukan adanya kelulusan rasmi sebelum diadakan sebarang perhimpunan.

Nizar menang dengan mesej jelas bahawa PAS sudah banyak berubah. PAS banyak menerima keputusan berbanding membuat keputusan. Nizar mungkin sejenis alat untuk yang lain itu masuk lebih jauh. Mereka pasti tidak pernah lupa dengan cita-cita besar PAS. Mungkin yang lain itu tidak pernah duduk diam dan sentiasa mengatur taktik untuk menaikkan lagi harapan mereka sendiri. Dan hanya dalam hal ini, gagasan sebuah kerajaan dan negara Islam sahaja yang mampu mengacau harapan mereka. Jadi sesuatu perlu dibuat dan digerakkan dari segenap arah. Nizar adalah salah satunya.

Taktikalnya mudah. Letak Nizar sebagai calon dan gerakkan seluruh daya sokongan. Kempen dengan apa saja cara. Baca Quran dan tafsir supaya orang-orang PAS bertepuk bersorak penuh kagum. Kemudian, PAS akan dibodoh-bodohkan supaya memahami maksud murni mereka berbuat demikian, iaitu hanya semata-mata untuk menyatakan setulus keyakinan dengan calon PAS itu. PAS kemudian akan menggunakan apa sahaja dalil untuk merestui tindakan tersebut termasuk dalil-dalil dari Tuan-tuan Guru yang pastinya tidak akan disanggah-sanggah lagi. Pedulikan saja dengan suara mufti kerana mereka hanya alat kepada UMNO.

Nizar menang dengan membawa lebih banyak alamat susah kepada PAS. Selepas pertelingkahan tentang siapa yang sepatutnya bertanding, yang akhirnya diserahkan kepada Nizar yang sebenarnya dicadangkan oleh DAP awal-awal lagi, dapat dilihat bahawa perpecahan dalam PAS semakin ketara. Sudah tidak dapat ditutup lagi. Nakhoda PAS tidak suka dengan Nizar, namun pengumumannya dibuat juga oleh Tuan Presiden. Ini sudah cukup untuk menunjukkan kekalutan dalaman PAS itu sendiri.

PAS juga sedang melalui banyak masalah kerana wujudnya perkumpulan-perkumpulan dalam semua peringakat keahliannya. Nizar sendiri mewakili kumpulan yang lain. Lebih menakutkan apabila berlaku kemasukan banyak budaya baru dalam PAS dari sehari ke sehari. Tuan-tuan Guru PAS sedar akan hal ini, namun seolah hilang taring untuk mengaum menyatakan hala tuju sebenar perjuangan mereka. Tindakan tidak popular hanya akan mengakibatkan susah, dan hal ini juga pastinya tidak akan disenangi oleh yang lain itu. Dalam kem Pakatan sendiri sudah pasti akan tidak senang jika PAS mengambil tindakan tidak popular.

8 comments:

Anonymous said...

luculah baca post ni..hantar kat ruangaan lawak...

UMNO Bodoh said...

Woit, Anak Haram.

Cepatlah delete entri ni. Tak malu ke?

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaa
hahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahah
hahahahahaha

Najib Altantuyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Rosmah Gemokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Tapi awek ko memang MANTAP HABIS!

AHAKS!!

Sayanik said...

bro.. lu buat lah banyak research sebelum menulis..pecah perut orang ketawa tulisan lu ni... haha... jangan sempitkan ruang minda anda dengan kotoran..umpamanya longkang..longkang yang dipenuhi banyak sampah akan menghalang pergerakan air..begitu juga minda...
lu pikirlah sendiri...

warisan said...

buat org2 yg komen kat ats tu..jgn ckp sdp mulut jer..x sgke penyokong PAKATAN ANWAR ni pndai mencarut anak haram ea..ooppss lpe plak ye la dah bapak nye pun ANWAR AL JUBURI..hahaha..so x kisah la klu pengikut2 pun mulut macam longkang kan..klu la aku ni jd DSN..aku dah pehambat ANWAR,KARPAL,NIZAR n 2 N tu..x yah dok MALAYSIA..klu korg x ske korg blah laaa..wat pe dok kat MALAYSIA yg AMAN BAWAH BN nii..susah ckap ngan org x pham bahase..kte ckap bnde bnde btul pun diaorg anggap keji..padahal mulut diaorg lagi macam LONGKANG!!!!

warisan said...

buat org2 yg komen kat ats tu..jgn ckp sdp mulut jer..x sgke penyokong PAKATAN ANWAR ni pndai mencarut anak haram ea..ooppss lpe plak ye la dah bapak nye pun ANWAR AL JUBURI..hahaha..so x kisah la klu pengikut2 pun mulut macam longkang kan..klu la aku ni jd DSN..aku dah pehambat ANWAR,KARPAL,NIZAR n 2 N tu..x yah dok MALAYSIA..klu korg x ske korg blah laaa..wat pe dok kat MALAYSIA yg AMAN BAWAH BN nii..susah ckap ngan org x pham bahase..kte ckap bnde bnde btul pun diaorg anggap keji..padahal mulut diaorg lagi macam LONGKANG!!!!

Anonymous said...

amboi, mlt warisan..
hrp2 kau bukan pompuan..
kalau tak..xde aku nak ambik kau jadi bini

Anonymous said...

kawan,kalau nak kutuk,sila kenal dulu IR nizar ni..datang sendiri setiap kuliah agama,dgr sendiri khutbah raya yg nizar bagi..nizar sungguhpun professional engineer,tapi dia juga professional yang beragama..saya sarankan anda kenali dulu siapa IR Nizar..

Anonymous said...

poyola komen sedare....
mcm yg dikatakan...wat research dulu...jangan main ikut sedap kate je nak ngutuk...takut last sekali jilat air liur sendiri.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...