Sunday, April 26, 2009

keADILan sepatutnya KEADILAN.



Plato pernah sekali menghujahkan betapa keadilan sentiasa akan menyumbang kesan baik kepada sebelah pihak dan sebaliknya akan meninggal kesan buruk kepada satu belah pihak lagi. Konsep ini sangat benar jika kita ukur-ukurkan dengan sebarang neraca kerana sudah tertuntut oleh norma sosial yang demikian itu, cuma di sudut falsafah, kelihatan perkara ini ada sebab dan akibatnya dengan tanda tanya yang sengaja dibubuh kepada soal kenapa dan bagaimana. Pun begitu, keadilan tetap tidak boleh berbohong kepada pihak yang menuntut dan yang memberi walaupun kesan buruk itu kelak ditinggal kepada pihak yang patut dapat, atas erti maksud pembalasan.

Bertindak adil juga sebenarnya lebih sukar daripada sengaja membiar untuk tidak bercakap tentang hal itu, cuba mengelak-ngelak, atau berdolak-dolak dengan saranan alasan yang sengaja ditinggalkan. Namun, menuntut suatu keadilan itu ternyata lebih sukar. Institusi yang membicara keadilan apatah jika dipermain, pasti lebih sukar untuk memastikan prinsip itu boleh berdiri atas apa-apa jua muka yang dihampar, rata pasti dikata, kesat pasti dikesat-kesat lagi.

Untuk kita yang terbanyak, cuma daya yang ada ialah tunggu dan lihat bagaimana dan kenapa akhirnya keadilan boleh diperlihatkan juga.

7 comments:

Anonymous said...

ni mesti isu kes liwat ni kan?? siap dgn gambar lagi..kita tunggu dan lihat je la ok

Anonymous said...

SALAM ZIARAH
KEADILAN HANYA ADIL PD MEREKA YG BENAR2 DPT MEMBEZAKAN YG HAK DAN YG BATHIL
http://jeffrydamien09.blogspot.com/

Anonymous said...

x malu ke jadi balaci umno?

rizuan mh said...

saya lebih malu jika tidak melihat UMNO sebagai kewajiban saya untuk menyokongnya, sebagai Islam dan Melayu, sebagai rakyat Malaysia.

Nabau said...

UMNO parti rasuah, ngko sokonglah partu tu sampai kiamat.

Anonymous said...

hai rizuan. hensem. leh liwat tak? muahhhh

Anonymous said...

Wah Parpu Kari ni nak tiru ParpuKari ye? Pandai hang gune nama sama kan. Nampak sangat org pkr ni sangap konek. KOnek rizuan xpe gak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...