Followers

Sunday, March 28, 2010

Ranjau Menanti Chua Soi Lek

Laksamana baru armada MCA

Pucuk pimpinan parti bermasalah, MCA bertukar lagi dan kali ini, lelaki bermasalahnya pula dipilih sebagai ketua yang baru. Sejak pilihan raya umum yang lalu, parti ini benar-benar melalui zaman letihnya. Beberapa kali bertukar pucuk pimpinan, dihimpit pertelagahan sesama pemimpin, blok penyokong yang berpecah-pecah dan akhirnya, sampai juga ke kemuncaknya.

Apakah ini noktah kepada segala masalah dalam parti ini? Sehingga esok, dan minggu-minggu berikutnya, orang-orang Cina dan rata-rata kita juga akan bercakap tentang transformasi ini. Seperti yang diulas oleh sabahat saya di blognya, Mencari Cahaya Pelita, kepimpinan baru ini ialah kepimpinan yang melambangkan keberanian MCA melaksanakan transformasi. Namun untuk mengatakan bahawa ini adalah titik penamat kepada segala permasalahan dalam MCA, ia tidaklah semudah itu.

Banyak yang perlu direnungkan. Seperti kata sahabat saya, mampukah ketua baru ini menyatukan orang-orangnya kelak? Kalangan calon ketua yang bersaing dengannya pun semuanya otai yang mempunyai kekuatan pengaruh masing-masing. Chua Soi Lek sendiri menang tipis. Justeru apakah sejarah akan berulang lagi selepas ini?

MCA juga perlu siaga dengan kemungkinan-kemungkinan masalah yang akan ditimbulkan oleh kem lawannya khususanya DAP dan PKR. Dalam hal ini, saya kurang bersetuju dengan andaian Mencari Cahaya Pelita bahawa isu panas lelaki bermasalah ini dahulu tidak akan dibangkitkan selepas ini.

Ketepikan Eli kerana dia sudah dapat pengampunan dari Nik Aziz. Media-media dan blok bloggers kiri tak akan beri peluang kepada Chua Soi Lek. Adalah dibimbangi, dengan kemenangan ini ia akan menjadi modal terpijak kepada penganalisis politik tak bertauliah kem pakatan untuk menghentam BN khususnya MCA sendiri.

Dalam situasi pakatan yang sedang berpinar-pinar ketika ini, maka perkembangan terbaru dari MCA adalah sangat-sangat dihargai oleh mereka. Lebih banyak fitnah akan berputar selepas ini untuk memburuk-burukkan Barisan Nasional. Mereka tak akan duduk diam.

Apa-apa pun, tahniah kepada Chua Soi Lek. Semoga mampu melaksanakan pembaharuan yang sangat-sangat diperlukan. MCA sudah, MIC bila lagi??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...