Wednesday, April 21, 2010

Mentaliti Politik PAS Yang Semakin Pelik

Gambar olok-olok

Sejak akhir-akhir ini, ada semacam yang tak kena dengan PAS. Parti yang mengaku memperjuangkan syariah Islamiah ini kelihatan agak kelam kabut dan sesekali tersasar dalam tindak tanduk dan pendirian politik mereka.

Tak perlu pergi terlalu jauh, cukup saja kita ambil contoh mudah dah terhampir iaitu calon PRK Hulu Selangor. Calon ini dahulu pernah dicaci-mercakan oleh pimpinan PAS. Tetapi apa yang berlaku hari ini jauh berbeza. Calon ini ditatang ke hulu ke hilir semata-mata untuk memenangkannya dalam pilihan raya kecil kali ini. PAS bahkan sudah sanggup bermatian-matian dan berjihad menentang tentera kufar UMNO seperti yang diftawakan oleh Ketua Pemudanya.

Di luar saya pasti, ramai ahli PAS yang menggelengkan kepala dengan pendirian pucuk pimpinan mereka dalam hal ini. Tetapi bilangan yang meranduk membuta tuli dan enggan berhujah dengan pendirian tersebut sebenarnya lebih ramai sehingga sanggup melakukan apa saja atas nama perjuangan. Calon tersebut seolahnya mendapat pengampunan dari ulamak-ulamak PAS, jadi harus tidak boleh ditentang-tentang lagi oleh mana-mana ahli. Mesti terima. Pengampunan yang diberikan telah menyuci segala dosa calon tersebut dan beliau layak untuk duduk bersama PAS.

Dalam hal ini, suka untuk saya bandingkan dengan gelagat para Syiah apabila kita bercakap tentang style politik dalam PAS. Syiah amat mengutamakan baiah dan menaruh sepenuh keyakinan terhadap para Imam mereka yang ternyata sudah jauh sesat dari jalur sunnah Rasulullah. Apa yang dikatakan oleh Imam-imam mereka, itulah yang mesti mereka patuh tanpa boleh ditidak-tidakkan walau dengan sebarang hujah. Jika lawan, jatuh hukum kafir.

Jadi apa yang samanya dengan PAS? Mungkin ajarannya tak sama. Saya percaya PAS masih berjalur sunnah. Tetapi dari segi amalan politik dan siyasah, nampak ketara beberapa persamaannya. Misalnya, ahli PAS sentiasa percaya dan yakin pada kata-kata Tuan-tuan Guru mereka. Martabat Tuan-tuan Guru begitu ditinggikan meski pun dalam banyak hal, pada orang yang boleh menilai, masih ada simpang-siurnya. Dalam hal calon ini, kita lihat bagaimana ahli-ahli dan para penyokong PAS begitu mudah melupakan sejarah silam calon tersebut selepas pimpinan tertinggi mereka memfatwakan ‘boleh sokong’ kerana beliau sudah berubah. Satu saja pertanyaan, sejauh mana perubahan itu sudah berlaku dan apa jaminan ia tak akan berulang?

Kesimpulannya, mentaliti politik PAS sangat pelik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...