Friday, April 16, 2010

Kencing Berlari

Amerika akan terus ikuti kes Anwar

WASHINGTON 15 April - Amerika Syarikat (AS) akan terus mengikuti perkembangan kes liwat pemimpin pembangkang Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim, walaupun hubungan dua hala AS-Malaysia, semakin baik.

"Saya ingin jelaskan bahawa kedua belah pihak cuba untuk tidak mengenepikan isu tersebut kerana ia akan melibatkan perbincangan, mungkin juga kesukaran dan cabaran, di mana hubungan yang baik mampu berhadapan dengan isu tersebut.

"Di sini saya juga ingin katakan bahawa Anwar sangat dikenali, beliau juga mempunyai ramai kawan bertaraf tinggi di AS yang sangat mengambil berat tentangnya dan kami mahu proses kehakiman yang adil selain terus memerhatikan perkara ini," kata Penolong Setiausaha Hal Ehwal Negara-Negara Asia Timur dan Pasifik, Kurt Campbell.

Anwar berhadapan perbicaraan berhubung dakwaan liwat dengan seorang bekas pekerjanya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Pemimpin pembangkang berusia 62 tahun itu menyifatkan, perbicaraan kes liwat tersebut yang boleh memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun jika sabit kesalahan, merupakan satu komplot untuk mengakhiri karier politiknya.

Beliau dipecat pada 1998 atas dakwaan liwat dan rasuah, namun dibebaskan pada 2004 selepas mahkamah membatalkan dakwaan salah laku seksual.

Satu kumpulan AS, Pemerhati Hak Kemanusiaan mendesak Malaysia menggugurkan dakwaan liwat tersebut dengan mengutuk kes itu sebagai 'penghakiman palsu'.

Perbicaraan itu dimulakan awal tahun ini dan dijangka berakhir 10 Mei depan.

Campbell yang berucap pada satu forum tentang hubungan AS-Malaysia bagaimanapun tidak menyatakan sama ada kes Anwar disebut Isnin lalu semasa pertemuan Presiden Barack Obama dengan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis sampingan sempena sidang kemuncak nuklear.

Najib semalam turut menyampaikan ucapan pada forum tersebut yang dianjurkan Pusat Strategik dan Pengajian Antarabangsa di Washington. - AFP

Ulasan Saya

Sebelum ini ramai penyokong Anwar yang susah nak percaya dengan cerita keakraban dan keintimannya dengan orang asing khususnya di Amerika Syarikat dan Britain. Jika diberitahu, balas mereka, ia hanyalah cerita yang diada-adakan untuk memburukkan imej Anwar. Paling ramai tertipu pastinya orang-orang kampung yang terhad akses maklumat mereka.

Tetapi hari ini, jika mereka membaca akhbar Utusan Malaysia di ruangan Luar Negara, pasti mereka akan terkedu kerana jelas, seorang pegawai tinggi di AS sendiri yang mengakui wujudnya amalan ‘ambil berat’ terhadap Anwar di negara sekutu kuat Israel tersebut dan Barat sendiri umumnya.

Anwar memang diakui kerap ke luar negara dan dia sendiri begitu bangga melaporkan kegiatannya di sana dalam blognya. Semua rakyat sudah tahu dan boleh menilai. Masalahnya, di kampung-kampung masih ramai yang enggan menerima hakikat ini. Ramai yang menganggap Anwar adalah tokoh pemimpin tempatan yang unggul ciri-cici Islamnya, justeru mana mungkin Anwar sanggup bersahabat dengan musuh-musuh dunia Islam.

Jumudnya pemikiran dan tanggapan begini berlaku kerana Anwar sendiri berjaya membina persepsi umum bahawa dia ialah tokoh yang sering teraniya dan menjadi mangsa pelbagai konspirasi. Lebih dahsyat, dunia turut termakan tipu helahnya. Lihatlah bagaimana AS begitu percaya Anwar tidak bersalah sehingga sombong dan angkuh menuntut kes liwatnya digugurkan tanpa memberi ruang kepada keadilan untuk ditegakkan.

Inikah yang dikatakan sebagai keadilan? Kita sudah tentu tidak boleh menerima budaya mereka yang membenarkan amalan songsang atas nama hak asasi manusia. Soal liwat bukan soal main-main dan boleh dijaja-jaja begitu mudah di dunia Islam. AS perlu sedar hakikat ini dan menghormati proses perundangan negara lain, lebih-lebih lagi di negara berdaulat seperti Malaysia.


Jika ada lagi selepas ini orang Malaysia khususnya orang Melayu dan Islam yang seronok membaca kenyataan-kenyataan bangang daripada orang asing begini, maka jelaslah, mereka juga bangang dan sudah teruk ditipu sehingga tepu akal fikirannya. Cerdik sungguh Anwar. Anda boleh tipu orang asing berapa kali pun tapi anda tidak boleh terus menipu kami di sini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...