Saturday, April 17, 2010

Saman je tahu



Khalid mahu saman Mufti Perak

KUALA LUMPUR 15 April - Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Mufti Perak, Tan Sri Dr. Harussani Zakaria kerana mendakwanya tidak beriman seperti yang disiarkan akhbar tabloid Selangor Kita bulan lalu.

Beliau berkata, berikutan laporan dan kenyataan Harussani yang tidak berasas itu, ia telah memberi kesan dari segi persepsi masyarakat ke atas dirinya dan keluarga.

"Saya memberi tempoh seminggu kepada Harussani untuk menarik balik kenyataan yang dibuatnya dalam akhbar tabloid Selangor Kita edisi Mac 2010.

"Jika tidak menarik balik kenyataan yang mendakwa saya tidak beriman itu, saya akan mengambil tindakan undang-undang ke atas beliau," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Menurut Khalid, kenyataan itu tidak wajar dikeluarkan oleh seorang mufti kerana ia dibuat tanpa mendapatkan penjelasannya terlebih dahulu.

"Harussani tidak mendapatkan penjelasan dari saya berhubung kenyataan saya sebelum ini mengenai isu enakmen undang-undang Islam Negeri Selangor.

"Beliau seolah-olah membuat fatwa berdasarkan laporan akhbar dan khabar angin. Apa yang saya katakan ialah kaedah yang ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Negeri Selangor adalah satu peraturan, ia bukan ditetapkan al-Quran, sebab itu saya cakap ia boleh ditegur dan dipinda," katanya.

Ulasan Saya

Baru-baru ini, seorang bekas mufti mengusulkan saman ke atas seorang tokoh agama kerana sedikit masalah yang meilbatkan kepentingan individu terbabit.

Bagai satu trend, tup-tup hari ini dalam satu kes yang berasingan, kedengaran pula usul mahu saman dari seorang tokoh agama terhadap seorang mufti yang cukup dikenali iaitu Shahibul Samahah Tan Sri Dr. Harussani Zakaria, Mufti Kerajaan Negeri Perak.

Kita boleh terima jika ada asasnya. Kita juga boleh terima jika kaedah ini diyakini boleh memberikan keadilan. Kedua-dua belah pihak juga tentu mengetahui implikasi yang akan timbul, kerana masing-masing secara peribadi pastinya tahu siapa yang benar.

Tetapi ia akan menjadi satu fenomena yang menjengkelkan apabila melibatkan tokoh-tokoh masyarakat seperti kedua-dua mereka. Baik Ahli Parlimen terbabit mahupun Mufti Perak sendiri, kedua-duanya dikenali sebagai tokoh Islam di negara ini yang memegang pelbagai kepentingan dalam masyarakat, justeru, di mana letaknya kredibiliti individu seperti ini apabila ia mesti berakhir dengan ‘perbalahan’ di mahkamah?

Kita tidak menolak proses kehakiman bagi menyelesaikan masalah sebegini, tetapi bukankah lebih molek jika jalan yang lebih utama dianjurkan oleh Islam didahulukan? Apakah niat sebenar untuk menyaman ini adalah semata-mata untuk menegakkan kebenaran atau sengaja dipilih cara ini atas dasar dendam politik bagi membolehkan lebih banyak aib didedahkan, dan lebih banyak ruang perdebatan diwujudkan? Pada saya, inilah yang dikatakan menjengkelkan.

2 comments:

Andin Muhammad Syukri said...

salam..

adik dato' shahril samad ni dah tak jadi nak saman mufti perak..dah terpengaruh dengan budaya parti kelentong rakyat rasanya tu yang asyik nak main saman2..kalau mahkamah tak menyebelahi dia sibuk pulak kata mahkamah tak adil..

ISAC said...

Salam ziarah.

Tuan mohon linkkan dengan blog kawan; http://bumiyang.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...